Pred Mažiarkami, Veľká Fatra
Pred Mažiarkami, Veľká Fatra Zatvoriť

Cyklotúra Cez Mažiarky do Jasenskej doliny

Vládlo pomerne upršané leto a po viacero upršaných dňoch konečne vyšlo slnko. Absencia cyklotúr pre zlé počasie bola veľká a v zlepšenom počasí som si dal ako prvú trasu, čo som dlhšie nešiel. Vybral som sa krásnym okruhom na okraji Veľkej Fatry, do Jasenskej doliny. Počasie bolo slnečné, ale bolo neskutočné dusno, tak ako býva po upršaných dňoch v lete. Všade v lese bolo mokro a blato.

1 deň
leto – 02.08.2014
Turčianska kotliana a Veľká Fatra
studnička
Martin (vlak, bus)
» č.1084 Veľká Fatra (1:50.000)

Martin – Záborie – Mažiarky – Jasenská dolina (koniec cyklotrasy z Belej) – Chata Lysec (Jasenská dolina) – Kašová – z Horného Jasena odbočka asfaltkou popod Hradište a výstupovou cestou späť do Záboria

Okruh dlhý 37 kilometrov mám rád, lebo je plný krásnych výhľadov na celý Turiec a Malú Fatru. Ráno sa v rýchlosti zbalím, keďže slnko krásne svieti a viem, že ako to býva v lete, bude časom opäť horúco. Veľká časť trasy je vedená po podfatranských lúkach a ak tam začne pražiť slnko, bude horúco. Z Martina odchádzam asfaltkou popri Biotike, smerom na Dražkovce a potom priamo cestou do Záboria. Tu je celkom ľahká orientácia, lebo Záborie je pomerne malá dedina, takže stačí prejsť hlavným ťahom, cestou ktorou som odbočil z križovatky. Za pár minút vidím pred sebou cestu na konci dediny, ktorá začína strmšie stúpať, smerom k družstvu ma konci dediny. Približne na úrovni družstva je križovatka s cestou, ktorá prichádza sprava, z Dolného Jasena. Toto je možný variant ako sa dostať na trasu, aj keď je strmšia.

Od družstva sa stúpanie cesty zmierni a pokračujem zľahka poškodenou asfaltkou ďalej cez podfatranské lúky. Celý čas sú krásne výhľady na celé okolie, kde stojí za to občas zastať a rozhliadnuť sa po okolí. Hlavne ak trasu ide niekto prvýkrát. Cesta sa mierne vlní, striedajú sa ľahšie úseky, s úsekmi so strmším stúpaním. Po pravej strane je vidieť napríklad Lysec, pred sebou sa ukazuje Veľká Fatra. Stúpanie môže dať miestami trochu zabrať, ale krása prírody to vynahradí. Cesta prechádza údolím medzi Hradišťom a Tlstým dielom. Po pár kilometroch sa blížim k stúpaniu ku prvému lesíku, v ktorom sa stretáva moja cesta s cestou z Horného Jasena. Na konci lúky pod lesom nedávno vyrástol zrub, alebo skôr drevodom. Lesom prechádzam, ale len krátko, hneď ako sa skončí stúpanie do lesa, tak sa dostávam na spomenutú križovatku. V smere jazdy ako sem prídem, je potrebné odbočiť vľavo.

Dostávam sa na posledné metre asfaltovej časti cesty. Komunikácia začína mať charakter skôr poľnej cesty, miestami je asfalt dolu alebo je rozpraskaný. Po pár sto metroch sa asfalt stratí úplne a som na klasickej poľnej ceste cez lúky, kde po okraji občas rastie ihličnatý alebo listnatý strom. Po dvoch, síce krátkych, ale celkom slušných stúpaniach sa dostávam na lúku. Pokračovať môžem poľnou cestou pomedzi kríky, alebo z nej odbočím vpravo a pokračujem skôr stopou v tráve, ktorá má tiež charakter cesty. Mám radšej tento variant, lebo podklad je príjemný a sú z nej krajšie výhľady. Ostáva len pár záverečných metrov a po klesaní z trávnatého hrbu sa dostávam do sedla Mažiarky. Je tu smerovník modrej pásovej značky, ktorá pokračuje na hrebeň.

V sedle mám dve možnosti ako pokračovať ďalej. Naľavo zo sedla strmo stúpa jedna lesná cesta. Ak by som sa vybral ňou, tak sa po lesných zvážniciach dostanem na začiatok cyklotrasy a do Sklabinského Podzámku. Vyberám sa vpravo, kde cesta spočiatku zdanlivo ide miernejšie. Nie je to ale pravda. Po prejdení okolo závory, začína strmšie a mokré stúpanie popod listnaté stromy. Ak je mokro, tak to býva celkom sranda, lebo napadané lístie na ceste a skaly, vedia občas dobre šmyknúť koleso. Stúpanie ale nie je dlhé a dá sa celkom dobre zvládnuť. Teraz sa dostávam na prevažne rovnú časť trasy a zakrátko na križovatku ciest s veľkým voľným priestorom, pravdepodobne, kde sa sťahuje drevo. Tu pokračuje jedna zvážnica smerom dolu do doliny a druhá stúpa hore. Vyberám sa klesajúcou cestou do Jasenskej doliny a vychutnávam si príjemný zjazd. Cestou, je po ľavej strane studnička, kde sa dá doplniť voda, aj keď som ju ešte nikdy nevyužil.

Po asi 5-tich až 10-tich minútach dorazím dolu do Jasenskej doliny, kde sprava prichádza asfaltka. Je to v mieste, kde končí značená cyklotrasa. Odbočujem doprava a po cyklotrase som za asi 10 minúť pri chate Lysec v Jasenskej doline. Krátko na to, pri spodnom lyžiarskom stredisku. Tu pri chatách odbočujem do stúpania hore a idem cestou smerom na Horné Jaseno. Ak má niekto dosť, tak sa dá po cestách cez Turčianske Jaseno a napríklad cez Horný a Dolný Kalník vrátiť späť do Martina. Ja po stúpaní z Jasenskej doliny, na vrchole, ešte odbočujem na poľnú cestu vpravo. Predĺžim si tak trochu dnešnú trasu a vraciam sa najskôr trávnatým hrebeňom. Potom asfaltkou, ktorá ide z Horného Jasena späť na križovatku, kde som prišiel na začiatku cyklotúry zo Záboria a pokračoval na Mažiarky. Tu odbočím doľava a vychutnávam si dlhý zjazd do dedinky Záborie.

Druhá možnosť je zbehnúť do Horného Jasena a na začiatku dediny, do prvej odbočky vpravo. Je to cesta, ktorou sa dostanem na spomínanú križovatku v lese. V tejto verzii je isto viac stúpania, lebo čo som po výjazde z Jasenskej doliny klesal do Horného Jasena, musím na križovatku na začiatku lesa opäť nastúpať. Isto je to tiež veľmi pekný variant trasy.

Uzatváram okruh, čo som ráno začal a len sa vraciam do Martina. Verzií trasy je určite viac. Popísaná trasa je bezpochyby krásna a isto stojí za to si ju prejsť. Po dažďoch je možné očakávať hlavne v lese od Mažiarok do Jasenskej doliny viac vody a blata, ale to sú veci, ktoré k horskému bicyklu trochu patria.