Recenzia Najkrajšie cyklotrasy Záhorie a Podunajsko

Internet ponúka veľa informácii potrebných pre amatérskych cykloturistov, napríklad aj na CYKLO.HIKING.SK. Ja však neodolám žiadnej tlačenej publikácii s touto tematikou, ktorá mi prinesie ďalšie informácie často aj o miestach, kde som už niekoľkokrát bola. Do kníhkupectiev chodím často a sledujem, čo je v ponuke nové. A tak mojej pozornosti neunikla ani ďalšia knižka, v poradí štvrtá, s cykloturistickou tematikou z vydavateľstva Dajama, z edície Po Slovensku, s názvom Najkrajšie cyklotrasy Záhorie a Podunajsko.

Výrobca
vydavateľstvo Dajama
Model
edícia Po Slovensku
Typ
knižný sprievodca
Materiály
kriedový papier s mäkkou väzbou
Hmotnosť
325 g
Infocena
8,46 €
Obchody
dajamabooks.sk

Obálka

Na obálke je jarná fotografia z moravskej hrádze. Formát je 113 x 200 mm, brožovaná s mäkkou väzbou. V pravom hornom rohu ikonka cyklistu. Na zadnej strane obálky je heslovite uvedené, čo v nej môžeme nájsť, profil jednej trasy, výrez mapy a tri malé fotografie.

Obsah

Autorom textov je Daniel Kollár. Obsah ponúka 25 cyklotrás na 160 stranách vrátane množstva fotografií od 9 autorov. Malá mapka ukazuje približnú oblasť a aj náročnosť trasy. Škála od 1 do 4 vo farebnom vyjadrení od bledo modrej cez oranžovú po červenú. Mám v knižnici aj prvú knižku pre cyklistov Najkrajšie cyklistické okruhy juhozápad, tak si prelistujem obe. Nachádzam veľa spoločného, nielen oblasť, ale aj priebeh viacerých trás či fotografie. Niekoľko trás je úplne identických, čo ma trochu prekvapí. V úvode autor píše: "Publikácia voľne nadväzuje na sprievodcu Najkrajšie cyklookruhy – juhozápadné Slovensko (niektoré trasy z nej sú opätovne použité, čiastočne zmenené a hlavne prispôsobené novej štruktúre údajov o trase) a dopĺňa sprievodcu Najkrajšie cyklotrasy - Bratislava a okolie o širšie zázemie Bratislavy“.

Takéto vysvetlenie ma neuspokojí, pýtame sa autora knihy Daniela Kollára, tu je odpoveď: "Najkrajšie cyklookruhy – juhozápad boli cyklistickou prvotinou v našich aktivitách a samozrejme uvažovali sme po ich vydaní ako ďalej. Rozhodol som sa ísť inou cestou. Nebol som spokojný s mapami ani s technickými údajmi a táto časť sa celá prekopala. Ani názov Juhozápad nebol najšťastnejší, pretože mnohí ľudia nevedia, čo si pod tým predstaviť. Takže keď sa kniha vypredala, rozhodol som sa, že začneme cykloturistickú problematiku predstavovať podľa regiónov a podľa novej koncepcie. Už prvá publikácia Bratislava a okolie vyšla nad očakávanie a po roku sme robili dotlač."

Opis trasy

Každá kapitola je venovaná jednej trase a má priestor na 6 stranách. Hneď prvá celostranová fotografia ponúkne atmosféru svojej lokality. Posledná strana je vždy celostranový mapový výrez s výrazne vyznačeným okruhom vrátane smeru, ktorým je spracovaný text. Tieto výrezy sú dostatočne veľké, a tak knižka nemá pribalenú celkovú mapu. Mne však mapa akosi chýba, lebo nie vždy si beriem celú knižku so sebou. Tiež v nej boli informácie o značkovaných cyklotrasách, čo niekedy zľahčovalo orientáciu. Mierka výrezov je väčšinou 1 : 100 000.

Na predposlednej strane sú v tabuľke uvedené číselné údaje vrátane celkovej dĺžky, celkového stúpania a náročnosti, tiež schematický profil trasy s vyznačenými názvami vrcholov po ceste. Samotný text je plný zaujímavostí a fotografií. Dajama disponuje veľkým množstvom informácií, a tak texty neponúkajú iba všeobecne známe informácie.

Lokalita, náročnosť trasy, dĺžka a prevýšenie

Rozdelenie podľa lokality: Záhorie - 10 trás, Malé Karpaty - 4 trasy, Podunajská nížina - 11 trás.
Rozdelenie podľa náročnosti: 3 x veľmi ľahká trasa, 15 x ľahká trasa, 3 x stredne náročná trasa, 4 x náročná trasa.
Dĺžka trasy sa pohybuje od 19 km do 65 km, celkové prevýšenie od 0 do 1100 metrov.

Praktické informácie, použitá literatúra a register

Na konci knižky je jedna strana praktických informácií vrátane 12 všeobecne užitočných adries pre cyklistov, medzi ktorými ani tentokrát nechýba CYKLO.HIKING.SK. Použitá literatúra je výhradne z vydavateľstva Dajama. Pribudol register miest s číslami cyklotrás, ktoré nimi prechádzajú.

Majitelia kníh Najkrajšie cyklistické okruhy juhozápad sa môžu tešiť, že vlastnia verziu, ktorej dotlač sa neplánuje. Všetci ostatní tuláci na bicykli si môžu zbierku papierovej literatúry doplniť o Najkrajšie cyklotrasy Záhorie a Podunajsko a určite vynaložené eurá nebudú ľutovať. Ja sa teším, že mám obidve.