Na cyklotrase
Na cyklotrase Zatvoriť

Cyklotúra Bystrická cyklomagistrála s deťmi - 1. časť

Bystrickou dolinou na Kysuciach sa tiahne Bystrická cyklomagistrála, ktorá bola dobudovaná v roku 2012. Ak máte radi bicyklovanie a rozmýšľate o zaujímavej a peknej trase, prečítajte si nasledovné riadky, v ktorých sa s vami rada podelím o naše cyklistické putovanie nepoznanou cyklomagistrálou tak, ako sme ju objavovali s našimi dvomi deťmi. Celkovo v troch častiach. Teraz predstavujem prvú časť nášho cykloputovania.

1 deň
leto – 13.06.2015
Kysucká vrchovina
cestný bicykel
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Prvý deň na Bystrickej cyklomagistrále

Krásno nad Kysucou – Zborov nad Bystricou – Klubina, kameňolom a naspäť

Na cyklotrasu sa môžete napojiť v Krásne nad Kysucou, zaparkovať auto sa dá pri miestnom úrade. Orientovať sa môžete aj podľa vysokého komína. Pri miestnom úrade je tiež detské ihrisko. Z Krásna nad Kysucou cyklotrasa pokračuje Bystrickou dolinou cez Zborov nad Bystricou, Starú Bystricu až do Novej Bystrice - na celkovej dĺžke takmer 20,3 km. Je zaujímavé, že trasa vedie miestami, kde bola kedysi vybudovaná lesná úvraťová železnička, premávajúca medzi Novou Bystricou a Oščadnicou a bola používaná pre zvážanie vyťaženého dreva.

Ak pôjdete na cyklotrasu s malými deťmi, ako to bolo v našom prípade, rozdeliť si ju môžete na niekoľko častí, podľa chutí a vôle. My sme prvý deň prešli úsek z Krásna nad Kysucou po začiatok Klubiny. Na druhý deň sme pokračovali od Klubiny až za Starú Bystricu do časti Lány. Na tretej návšteve cyklotrasy s odstupom času sme prešli úsek od kaplnky Slezákovci pri Starej Bystrici až po vodnú nádrž Nová Bystrica. Vždy sme sa po trase vrátili naspäť ku zaparkovanému autu. Tento smer sme volili preto, aby sme na spiatočnej ceste išli dolu kopcom, a aby bol návrat oddychovejší a ľahší pre deti.

Z cyklotrasy vedú aj iné, prevýšením a dĺžkou náročnejšie cyklistické trasy do bočných dolín, ktoré môžu byť zaujímavé pri opakovanej návšteve regiónu. Informujú vás o tom smerovníky, ktoré nájdete na trase, resp. cyklomapy.

Cyklotrasu sme absolvovali s našimi dvomi deťmi v lete, v pomerne teplom počasí, preto sme sa snažili väčšinu trasy absolvovať dopoludnia. Mladšia Evička skoro trojročná sedela v nosiči u mňa na bicykli vzadu. Starší Adamko, ktorý mal 4,5 roka bicykloval sám, s výnimkou úseku pred vodnou nádržou Nová Bystrica, kde bolo väčšie stúpanie, a preto sme využili ťahaciu tyč Trail Gator, ktorú sme napojili na tatinov bicykel. Naše bicykle boli horské. A aké teda bolo naše cyklistické putovanie?

Krásno nad Kysucou

Prichádzame autom do Krásna nad Kysucou. Pri miestnom úrade tečie rieka Bystrica a popri nej vedie cyklotrasa. Je to ideálne miesto na nástup na trasu. Hurá, začína naše objavovanie cyklotrasy, o ktorej sme veľa počuli, ale ešte sme ju nezažili na vlastnej koži. Sme na ňu zvedaví. Cyklotrasa je užšia, najprv sme si museli zvyknúť na jej šírku. Označená je vodorovne modrou farbou. Nechýbajú ani zvislé značky. Naľavo je spomínaná riečka Bystrica, a stretávame pasúce sa kozičky hneď povedľa trasy. Pre deti zaujímavé spestrenie. Je teplo. Ak odložíte bicykel, ku rieke Bystrica sa dá na niekoľkým miestach v obci zísť až dolu a kľudne si môžete omočiť v tečúcej vode nohy a osviežiť sa. Sú tu miesta, kde sa dajú hádzať ploskáčiky. Aj pri spiatočnej ceste tu vidíme čľapotajúce sa deti.

Potom prechádzame popod železobetónový most. Konštrukcia je jedným z najväčších dodnes zachovaných železobetónových mostov v strednej Európe. Pochádza zo začiatku 90. rokov 19. storočia. V časti predmostia sa kedysi nachádzal kanál mlynského náhonu, ktorý dával do pohybu mlyn. Pokračujeme ďalej, vpravo je les, vľavo sú lúky. Trasa prechádza pod horu, čo má svoje výhody najmä v lete. Nie je tu až tak teplo a zároveň sa na slnku nespekáte. Poobede a k večeru zachádza na týchto miestach slnko za horu. Na cyklotrase sme boli už niekoľkokrát a vždy nás potešilo, že tu nebola veľká hustota cyklistov. A tak pohyb je tu bezpečný. Ak sem prídete napríklad v sobotu dopoludnia, bude toto s najväčšou pravdepodobnosťou tiež platiť. Trasu navštevujú aj korčuliari.

Cyklistiku si užívame, tempom sa prispôsobujeme deťom. Čoskoro prichádzame k náučnej tabuli s informáciami o Bystrickej cyklomagistrále a lesnej úvraťovej železničke. Text udáva, že na cyklotrase je stúpanie 341 m, pričom priemerné stúpanie je 1,34 %. V nohách stúpanie v smere ku Starej a Novej Bystrici takmer ani necítime. Stúpanie nerobí problém ani samostatne bicyklujúcemu Adamkovi.

Prichádzame k miestu, kde sa pri cyklotrase nachádza cyklobufet. Bohužiaľ, otvorený je až od 12-tej hodiny, a tak si jeho návštevu nechávame na inokedy a pokračujeme ďalej. Čoskoro prichádzame k úseku, kde je riečka Bystrica bližšie k trase a vytvára tak peknú scenériu. Podľa môjho názoru, úseky trate vedúce tesne popri rieke patria k najkrajším na trase. Uprostred rieky vidíme aj rybárov, kraje lemujú veľké zelené lopúchy, sú už poriadne veľké. Rieka napomáha tomu, že teplota je stále veľmi príjemná aj na úsekoch, kde už nie sme pod horou.

Zborov nad Bystricou

Pomaly prichádzame ku ďalším náučným tabuliam, ktoré ohlasujú Zborov nad Bystricou. Ako sa dozvedáme z textu, prvá písomná zmienka obce je z roku 1635. Názov je odvodený zo staroslovanského slova “sbor”, čo môže znamenať prítomnosť kresťanského kostola pravdepodobne na vrchu Hájnica. Od tabúľ je vidieť aj miestny chám – rímsko-katolícky kostol Nepoškvrnenej Panny Márie.

Deti si chvíľu posedeli na drevených lavičkách, dali čo-to do žalúdka a pokračujeme ďalej. Prichádzame k ďalšej tabuli, s textom o spomínanom kostole v Zborove. Zastavujeme sa. Prekvapilo ma, že kostol bol postavený a vysvätený v čase socializmu v roku 1973. Pre jeho krásu sa mu zvykne hovoriť Kysucká Sixtínska kaplnka. Zaujímavé je, že výstavbu svätostánku urýchlilo budovanie Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici – Vychylovke. Ako kostolík pre múzeum bola vybraná práve kaplnka Ružencovej Panny Márie zo Zborova nad Bystricou, a tak sa začalo s výstavbou nového chrámu.

Pokračujeme ďalej, rieka je opäť blízko trasy a vytvára pekné zákutia. Čoskoro si všímame, že zľava vedie ponad Bystricu lávka, a tak sa dá v týchto miestach napojiť na cyklotrasu. Pri lávke tróni farebná vytesaná drevená socha v nadľudskej veľkosti s husličkami v rukách. Príjemné miesto, sochu si všimnete aj z cesty pre autá. Mimochodom, ak na týchto miestach prejdete cez lávku a vrátite sa kúsok naspäť, za riekou na druhej strane natrafíte na detské ohradené ihrisko, kde sa môžu deti do sýtosti vyšantiť na preliezkach. Ihrisko je oplotené a nové. Môžete sa tu zastaviť aj na spiatočnej ceste autom, ktoré sa dá zaparkovať priamo pri ihrisku. Ak necháte bicykle na aute, môžete aj vizuálne kontrolovať, či bicykle na nosiči na streche auta ešte sú. Jedinou nevýhodou v lete môže byť, že na ihrisku nie sú žiadne stromy, kde by sa dalo pred slnkom skryť.

My zostávame na cyklotrase a všímame si smerové tabule. Uvádzajú vzdialenosť do Klubiny 3 km, naspäť do Krásna nad Kysucou je to 7,5 kilometra. Rozhodujeme sa, že pôjdeme ešte kúsok ďalej a potom sa otočíme, aby deti cestou naspäť ešte nezaspávali a neboli príliš unavené.

Stáčame sa trochu doprava a prichádzame k tabuli pod kameňolom, ktorý slúžil ako zdroj pieskovca pri budovaní vodného diela Nová Bystrica, vybudovanej na mieste bývalých osád Riečnica a Harvelka. Kameňolom bol otvorený v roku 1983, predtým musela byť v jeho blízkosti dočasne vysťahovaná miestna osada Králikovci. Obnovená bola neskôr v roku 1989 po zatvorení kameňolomu, keď bola dobudovaná spomínaná vodná nádrž. Z vrchu kameňolomu je pekný výhľad na Bystrickú dolinu. Od náučnej tabule vedie cyklotrasa ďalej do Klubiny, my sa však otáčame naspäť a rovnakou trasou sa vraciame späť.

Návrat do Krásna nad Kysucou

Cesta naspäť je veľmi príjemná, pretože ideme dolu kopcom, a tak ťahať pedálmi je potrebné oveľa menej ako v opačnom smere. Naberáme tak aj rýchlosť. Berieme ohľad na deti, a tak nejdeme veľmi rýchlo, vychutnávame si pekné výhľady na krajinu. Čas už pokročil, stretávame viac cyklistov a dokonca aj korčuliarov. Cítili sme sa však bezpečne, vždy sme sa bez problémov dali na svoju pravú stranu a vzájomne sme sa vyhli.

Na cyklotrase sa deťom zjavne páčilo, ako dobré rozptýlenie poslúžili aj náučné tabule, kde si deti pobehali, bez toho, aby zasahovali do cyklotrasy. Spiatočnú cestu zvládame asi za polovičný čas ako smerom hore dolinou. Celú trasu sme prešli za celkovo približne 2,5 hodiny, vrátane všetkých zastávok, ktoré sme robili. Samozrejme, je to individuálne podľa fyzických schopností detí a aj ich nálady. Ako rodičia to určite poznáte.