Úseky s lúkami pred Klubinou
Úseky s lúkami pred Klubinou Zatvoriť

Cyklotúra Bystrická cyklomagistrála s deťmi - 2. časť

Článok nadväzuje na prvú časť o spoznávaní Bystrickej cyklomagistrály. V prvej časti sme prešli s deťmi trasu z Krásna nad Kysucou ku kameňolomu pri Klubine a naspäť. Pozývam vás na druhé putovanie peknou, pre deti ako stvorenou cyklotrasou v krásnej prírode Bystrickej doliny.

1 deň
leto – 14.06.2015
Kysucká vrchovina
  • Najvyšší bod: 500 m n. m. Stará Bystrica-Lány
  • Najnižší bod: 430 m n. m. Klubina - dolný koniec
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Hneď na druhý deň ako sme prešli prvú časť cyklotrasy, nadchnutí prichádzame autom cez lávku k tabuli pri kameňolome pred Klubinou, kde sme predchádzajúci deň skončili. Tu sme odparkovali štvorkolesového tátoša. Zakrátko sadáme na sedadlá bicyklov a vyrážame za ďalšími dobrodružstvami. Sme zvedaví, čím nás prekvapí ďalší úsek Bystrickej cyklomagistrály a aké prírodné divadlo uvidíme.

Kameňolom pri Klubine – Klubina – Stará Bystrica, časť Lány a naspäť

Klubina

Trasa vedie mimo lesa, prichádzame k tabuli, ktorá sa venuje obci Klubina. Je to jedna z najstarších a zároveň najmenších obcí na Kysuciach. Po pravej strane je niekoľko pekne upravených dreveníc. Zastavujem, vyťahujem fotoaparát a fotím. Následne trošku stúpame na bicykloch do malého briežka. Vlastne v tomto úseku cyklotrasy bolo trošku viac cítiť, že ideme do kopca. Miera stúpania však bola zvládnuteľná aj pre samostatne bicyklujúceho Adamka, ťahaciu tyč sme nevyužili, bicykloval celú trasu sám. Pri kochaní sa okolím som nestihla dať správny ľahký prevod. A tak radšej zastavujem, schádzam z bicykla a kúsok ho tlačím aj s Evičkou v nosiči, kým sa terén nevyrovnáva.

Všímam si, že všade naokolo sú v tráve rozkvitnuté margarétky. A keď som sa prizrela bližšie, zbadala som lesné jahody, ktoré boli dozreté. A tak sme ich museli jednoducho ochutnať, veď od hlavnej cesty pre autá sme boli pomerne ďaleko. Po nasadnutí na bicykel zakrátko prichádzame k mostíku cez rieku Bystrica. V tomto mieste bolo možné pokračovať modrou cyklotrasou ďalej po pravej strane rieky. My sme odbočili doľava cez Bystricu podľa červenej cyklistickej trasy a išli kúsok priamo cez Klubinu po miestnych, avšak nie hlavných komunikáciách.

Prešli sme okolo obecného úradu, za ktorým bolo malé detské ihrisko. Ak by bolo otvorené, čo sme nepreverovali, dalo by sa tu s deťmi na chvíľu zastaviť a zahrať sa. Hneď vedľa ihriska sme míňali miestne pohostinstvo, kde by sa dalo občerstviť. Plánovali sme to využiť na spiatočnej trase, ale to sme ešte nevedeli, že pôjdeme práve v týchto miestach inak. Nemali sme so sebou mapu, a tak sme sa opýtali miestnych v dedine, či červená značka pôjde aj naďalej cez dedinu alebo zabočí viac na okraj dediny. Podľa ich rady sme sa ďalej držali červenej značky a napokon sme prišli k veľkej informačnej mape. Sprava prichádzala modrá cyklotrasa. Hneď nám bolo jasné, že z tohto smeru by sme boli prišli, keby sme neprechádzali cez rieku Bystrica, ale pokračovali po pravom brehu rieky. Rozhodli sme sa, že cestu zvolíme pri ceste naspäť.

Na mape boli fotografie upútavok, ktoré sa určite oplatí navštíviť v Bystrickej doline. Bezpochyby jedným z najväčších lákadiel je slovenský drevený orloj a rínok v Starej Bystrici, či poschodová krytá rozhľadňa na vrchu Bobovec nad dedinou, ktorú vidíte priamo z rínka, a ďalšie. Zároveň tu boli informačné tabule aj o iných cyklotrasách v okolí, s výškovým profilom a krátkou charakteristikou trasy. Nasadáme na bicykle a pokračujeme cez peknú novovybudovanú drevenú lávku nad riekou. Pri vstupe na lávku je značka, ktorá odporúča zosadnúť z bicykla. Oproti však nejde nikto, takže pomaly prechádzame lávku bez zosadnutia.

Pri Starej Bystrici

Čoskoro sa ukazujú prvé výhľady na spomínaný Bobovec s rozhľadňou od autora pána Mikovčáka, už sme naozaj blízko. Bobovec je veľmi pekné miesto a návštevu rozhľadne určite odporúčam. K rozhľadni vedie žlto značkovaný dlhší chodník cez masív Nocľahy alebo kratší náučný chodník po serpentínach, v oboch prípadoch ide chodník okolo kaplnky Slezákovci. Zakrátko cyklotrasa križuje komunikáciu vedúcu z Radôstky, Lutíš a sedla Lutiška ku kruhovej križovatke pred Starou Bystricou. Zostávame na cyklotrase. Mnohí cyklisti využívajú práve bočnú vetvu Bystrickej doliny, ktorou sa cez sedlo Lutiška dá prehupnúť na druhú stranu a zísť dolu k Belej pod Malou Fatrou.

Míňame miesto, kde sa buduje nové detské ihrisko – ďalšie lákadlo na trase pre deti - a prichádzame k spomínanej kaplnke Slezákovci. Náučná tabuľa, ktorá pri kaplnke stojí, je venovaná rozhľadni na Bobovci. Okrem dreveného orloja a rínka Starej Bystrice je pekným zážitkom návšteva rímsko-katolíckeho kostola sv. Andreja Svorada a Beňadika v Radôstke. Chrám bol vystavaný iba pomerne nedávno, v roku 1998, a bol ocenený za vidiecku architektúru. Stavbe dominuje kameň, masívne drevo a drevená šindľová krytina s cieľom podporiť tunajšiu architektúru. Samotný pohľad na kostol zaujme.

Od kaplnky pokračujeme po cyklotrase ďalej stále po pravej strane rieky. Nasleduje úsek pod horou, ktorá dýcha ešte ranným dažďom a je tu citeľne chladnejšie. Na niekoľkých miestach sa ukazuje ponad rieku pohľad na Starú Bystricu, ktorej dominuje biely kostol sv. Michala Archanjela. Neogotický kostol bol vybudovaný na konci 19. storočia na mieste dreveného kostola, ktorý vyhorel v roku 1890.

V týchto miestach cyklotrasy nie sú lávky z druhého brehu, ale skôr brody, ktorými by ste s bicyklom, ak je vyššia voda, cez rieku neprešli. Preto, ak chcete navštíviť Starú Bystricu a je lákadlá, tak je lepšie odbočiť ešte pred kaplnkou Slezákovci cez most ku kruhovej križovatke doľava. Na trase pod horou míňame novopostavené prístrešky, kde sa dá posedieť. Prichádzame k časti Lány, kde mierne klesáme, na konci je malá rampa. V týchto miestach sa rozhodujeme vrátiť naspäť.

Na spiatočnej ceste

Cestou naspäť sa opäť viac vezieme, pretože klesáme Bystrickou dolinou. Kým sa vezieme pod horou, je trochu primračené a hoci je pokročilý čas, je stále dosť chladno. Z hory sa rýchlo dostávame ku kaplnke a odtiaľ ideme viac po slnku. Na spiatočnej ceste priamo do Klubiny nezachádzame, ale od informačnej mapy pri Klubine za drevenou lávkou pokračujeme stále rovno po ľavej strane rieky. Prechádzame ďalšou drevenou novou lávkou a ideme miestami, kde sú naokolo zelené lúky a pekné výhľady na Klubinu, spomínaný kameňolom a okolité kopce. Naozaj pekný kus trasy, ktorý by bolo škoda minúť. Zastavujem a trhám tesne pri ceste Evičke niekoľko rozkvitnutých margarétok, s ktorými sa počas jazdy zabáva.

Stretávame niekoľko cyklistov a korčuliarov idúcich v opačnom smere. Prichádzame k miestu, kde sme ráno prechádzali lávkou cez Bystricu. Kruh sa uzavrel. Ešte nasleduje chvíľa ďalšieho zjazdu a sme pod kameňolomom pri autíčku. Aj s prestávkami nám celá trasa trvala okolo 2.45 h. Vodiacu tyč na detský bicykel Trail Gator sme ani tento deň nepoužili, synček zvládol bicyklovanie sám, stúpanie na trase nebolo náročné.

Čoskoro prinesiem riadky o tretej časti cyklotrasy, kde sme otáčali bicykle pri vodnej nádrži Nová Bystrica. Dúfam, že vás článok naláka na návštevu jedinečného regiónu, ktorý má čo ponúknuť cykloturistom, peším turistom ako aj tým, ktorí majú radi spoznávanie kultúrnych a historických pamiatok.

Prajem vám, aby ste zažili veľa radosti z objavovania a chvíľ prežitých s tými, ktorých máte radi.