Dvaja cyklisti na hrádzi za haťou
Dvaja cyklisti na hrádzi za haťou Zatvoriť

Cyklotúra Okolo Sĺňavy na bicykli s dieťaťom

Máme pár voľných dní, kam sa vyberieme? Nechceme ísť ďaleko, chceme sa kúpať, chceme sa bicyklovať s drobcom, najradšej po rovine a bezpečne mimo premávky. Chceme mu dopriať tiež detské ihrisko či zmrzlinu. Piešťany by to mohli splniť do bodky. Aj splnili. Kúpali sme sa na Eve, bicyklovali na Sĺňave, ihrísk sme navštívili hneď niekoľko a aj na zmrzlinu sme zašli.

1 deň
leto – 18.06.2016
Podunajsko: Podunajská nížina - Podunajská pahorkatina
Piešťany (vlak, bus, parkovanie pri lodenici)
bicykel
» č.1080 Považie, Hlohovec (1:50.000)
Doplňujúce súbory
GPX súbor: mapy.hiking.sk/?trasa=0kAXu

Ako základňu sme si vybrali camping Lodenica na Sĺňave. Je v prekrásnom prírodnom prostredí pod obrovskými starými stromami. Na recepcii nás správkyňa kempu varuje, že celý víkend tu bude Európsky zraz motoriek Honda Gold Wing. Najprv váhame, ale nakoniec si povieme, že pre Kubka to bude atrakcia a my to prežijeme. Vyberieme si miesto, kam, veríme, hluk neprenikne. Počasie je premenlivé, čas trávime na kúpalisku Eva a v krásnych piešťanských parkoch. Presúvame sa výhradne na bicykli. Dostupnosť od kempu je po cyklotrase, úplne mimo premávky. Kubko je nadšený a my tiež spokojní.

Vodná nádrž Sĺňava

Wikipédia poučí: Nádrž je súčasťou vodného diela Drahovce-Madunice. Vznikla prehradením rieky Váh haťou v Drahovciach. Vybudovaná bola medzi rokmi 1956 a 1959 na mieste mŕtvych ramien, lužných lesov a nivných lúk Váhu. Od roku 1980 je jej časť od Krajinského mosta vyhlásená za chránenú študijnú plochu s výmerou 399 ha. Za svoje pomenovanie vďačí vysokému počtu slnečných dní v roku.

Na nádrži je umelo vytvorený „vtáčí“ ostrov Čajka, ktorý sa stal hniezdiskom veľkých kolónií rybára riečneho a viacerých druhov čajok. Je tiež zimoviskom vzácnych arktických i teplomilných druhov vtáctva. Vodné plochy sú dôležitou oddychovou lokalitou vodného vtáctva pri jarnej a jesennej migrácii Považím. Sĺňava je zahrnutá do zoznamu vzácnych vtáčích území Európy.

Bicyklom okolo Sĺňavy alebo Kolookruh Sĺňava

Okolo priehrady je vybudovaná 12-kilometrová asfaltová trasa po korune hrádze pre peších aj cyklistov (cez hať sa dá prejsť od mája do septembra, od pondelka do piatku od 15-tej a cez víkend od 10-tej do 20-tej hodiny).

Výlet si nechávame na sobotu, aby sme mali dosť času. Štartujeme ráno, aj kvôli teplu, a vieme, že s našim malým cyklistom budeme potrebovať veľa zastávok. Z kempu odbočíme vpravo, cez parkovisko a okolo lodenice sa dostaneme na cyklotrasu smerujúcu k hati Drahovce. Míňame informačnú tabuľu o chránenom vtáčom území, pomedzi stromy sledujem vodnú hladinu s obrovským množstvom lekien. Hniezdi tu veľa vzácnych operencov. Miniatúrny chodníček pomedzi stromy ma láka, no vstup je zakázaný, tak len obdivujem a dobieham mojich cyklistov. Po pravej ruke je o chvíľku Rybársky dvor, kde je pekné detské ihrisko aj s trampolínou. Je teplo. Pauzujeme, dáme si kávičku a Kubko džús. Pri jazierku pozorujeme zaujímavé operence, pozerám, že ani hus - ani labuť a až doma vygúglim, že to bola hus labutia. Opäť som sa niečo naučila.

Sadáme na bicykle a veru o chvíľku opäť pauza. Siesta pláž pred haťou. Oddychový miniatúrny areál s bufetom pôsobí veľmi príjemne. Je tu skákací hrad, Kubko v ňom dlho nevydrží, radšej uteká hádzať kamienky do vody. Prezujem mu croxy, aby mohol aj trošku do vody a nehrozili mokré tenisky na zvyšok cesty. Je tu naozaj plážová pohoda, zopár domácich preberá športové výsledky. Aha, veď sú majstrovstvá Európy vo futbale. Chvíľku trvá, kým je Kubi ochotný ísť ďalej. Neprekáža, veď je sobota. Prechádzame haťou. Tu je pre malého mudrlanta kopa novôt, ktoré treba poobdivovať a povysvetľovať.

Za haťou sa cesta vracia smerom k Piešťanom. Výhľady na vodnú hladinu sú príjemné, život na nej i okolo je veľmi čulý. Množstvo rybárov tu má rozložené svoje "nádobíčko", hoci často aj s rybárskou obývačkou i spálňou. Prístrešky, stany, lehátka so spacákmi a všetko možné. Samozrejme aj udice a to hneď niekoľko vedľa seba. Na hladine vidíme plachetnicu aj výletnú loď. V diaľke obrovské množstvo vtákov pri vtáčom ostrove Čajka. Ich koncert sa ozýva ponad hladinu.

V Ratnovskej zátoke je areál vodného lyžovania. Zasa novota pre Kubka. Sledujeme spoza plota lyžiara na vleku. Ideme pozrieť aj areál, potrebujeme si niečo vypiť. Je tu pekné detské ihrisko aj s lanovkou, na pláži vládne správna letná letargia. Kubko neúnavne "lanovkuje", a tak oddychujeme. Baví ho to naozaj dlho, tak velíme na odchod s argumentom, že aj druhé deti sa chcú povoziť. Opäť po hrádzi krútime smerom ku Krajinskému mostu. Prejdeme ho a odbočíme doľava. Za chvíľku sme opäť pri našom kempe.

Hneď vedľa je Prvý piešťanský pivovar, dáme si neskorý obed a pivko, ideme oddychovať, budeme si čítať rozprávky. Podvečer ešte zájdeme do centra na zmrzlinu za odmenu.

Trasa meria 12 km, a pre nášho Kubka to bol nielen pekný výlet, ale aj pekný výkon. Tešíme sa. Do Piešťan sa určite opäť niekedy vrátime.