MTB

Dolina Bystrého potoka a Tereziánska štôlňa

20.10.16
Jar sa ledva začala, všetko sa prebúdza a mňa už svrbia nohy. Na víkendovú návštevu na Spiši si, tak ako zvyčajne, zbalím aj bicykel a už hútam, kam sa s bratrancom vyberieme na prieskum. V mape ma dávnejšie upútal náznak mimoriadne dlhého poľovníckeho chodníka v neďalekej doline Bystrého potoka. A ja také bicyklom rád...

Švedlár, Nižné Hrable – Čurka – Bystrá dolina – Bystrý Potok (lesná chata) – ústie Tereziánskej štôlne (Priechodný kanál) – Tmavá dolina – Kamenná dolka – Spevavá stráň – Nižné Hrable

Auto odparkujem v ústí doliny Bystrého potoka hneď pod zákazovou značkou. Rampa chýba, ale my sme sa predsa prišli bicyklovať. Je chladno, no slnečno. Bunda putuje na chrbát, šatka s prilbou na hlavu.

Prvé kilometre sa rekreačne vezieme. Mierne stúpanie, kvalitný asfalt a krásny les. Zurčiaci potok, mach a občasné skalky. Tak trochu tatranská atmosféra. Rozopínam sa, debatujeme a naberáme metre výšky. Sledujem mnohé odbočky lesných ciest a nakoniec stretávame aj traktor a auto s chlapcami. Boli chystať drevo. Inak ani noha. Až do chvíle, kým sa pri potoku čosi nemihne. Zastavím a sledujem. Oči naozaj vidia dobre, cez potok si to šinie vĺčko. Na fotku je už priďaleko a po chvíli mizne v kroví. No zážitok ostáva. Kamarát sem chodí na fotolov medveďa a ja si hovorím, že ten mi teraz nechýba. Vybehneme ešte niekoľko zákrut a sme na malej lúčke. Je tu lesná chata Bystrý Potok a napodiv je tu rušno. Partia chlapov stavia drevený altánok.

My ideme ešte kúsok vyššie, k starej vodnej nádrži, kde Bystrý potok prekonáme mostíkom a trochu sa po druhom brehu vraciame už mimo asfaltu. Cesta je stará, rozbitá a občas ešte vidno zbytky snehu. No cieľ je blízko a hlavne hlboko. Navigácia nesklame a po niekoľkých minútach stojíme pri plechových vrátach do podzemia. Odjakživa som modrú rovnú čiarku cez hory obdivoval v mapách. Tereziánska štôlňa je jedným z vrcholných diel miestnych baníkov. Po dvadsiatich šiestich rokoch ručného kopania sa baníci stretli v roku 1794 a prepojili dve susedné doliny kanálom, kde v podzemí tiekla voda samospádom a zásobovala banské stroje vodou. Chodba meria takmer dva kilometre a dodnes slúži. Vodárom. Na dne je uložené potrubie vodovodu a nad ním je lávka, po ktorej sa dá za približne hodinu chôdze občas v podrepe prejsť na denné svetlo nad Smolníkom. Nabádať na dobrodružstvo nikoho nebudem, no dvere sú väčšinou otvorené na oboch koncoch...

Spravíme si pár povinných fotiek, zahúkame do diery. Bez odozvy. Nasadneme teda na tátošov a vrátime sa na asfaltku. Začína sa konečne horská bicyklovačka. Podľa mapy sa snažím nájsť začiatok vrstevnicového chodníka. V húštinách sa veľmi nedarí, a tak tomu dávam poslednú šancu pri chate. Veď odkiaľ by predsa chodník mohol ísť, keď nie od nej? Chlapi z altánka nie sú miestni a o chodníku nič nevedia. Tak ideme do kopca na prieskum sami. Už po chvíli je jasné, že sme tu správne. Pri malej lesnej kaplnke sa začína krásny singlík. Po zime je zapadaný lístím, šinie sa naprieč strmými svahmi, prekonáva množstvo koreňov. No je čerstvo vyznačený modrými bodkami na stromoch. Pre endurákov eldorádo. Ja s pevným zadkom a cestným obutím som trochu hendikepovaný a pohľad do prázdna vedľa seba v kombinácii s SPD pedálmi tiež nepridáva na odvahe. Mnoho úsekov preto radšej pretlačím.

Križujeme lesnú cestu a postupne aj niekoľko pramenísk, kde sa jazdí vyslovene zle. Kamene pod lístím sú zrada. Stúpania tu nie sú skoro žiadne, chodník sa poctivo vinie do každej bočnej dolinky po vrstevnici, občas sa stratí, no farebné bodky sú spoľahlivý pomocník. Prekladáme cez nejaké vývraty. Lesníci to tu udržiavajú, no s cyklistami nepočítajú. Rockgardeny striedajú korenisté úseky, brzdy pískajú a lístie lieta na každú stranu. Občas odhodím nejaký konár nabok, občas tlačím. V jednej z doliniek musíme cez potok prenášať po starej lávke. Za ňou chodník strácame, míňame rozbité studničky aj nečakané bahno. Technicky je to už celé nad moje možnosti, v tretrách mám vodu a míňa sa nám čas. Na jednej z križovatiek s lesnou cestou sa teda rozhodneme po chodníku nepokračovať. Niekoľko kilometrov stačilo, podľa mapy je ešte niekoľko stále pred nami, a tak ich nechávame na preskúmanie na nejaký ďalší výjazd.

Starou cestou začneme mierne klesať. Tráva je zasypaná lístím a konármi, treba ísť opatrne. Postupne vychádzame na lepšiu cestu a zvyšujeme rýchlosť. Zimu cítiť aj v rukaviciach a zjazdovanie nie je to pravé orieškové. Vychutnáme si niekoľko pekných výhľadov do doliny a nakoniec prichádzame k Bystrému potoku. Na záver teda prejazd vodou, aby som po pár metroch zbadal v mladine mostík. Neprekáža, sme pri aute. Nakladáme bicykle a ideme na sľúbenú večeru. Pobicyklovali sme si, preskúmali dovtedy neznáme kúty svojho okolia a nazbierali aj nejaké body v zlepšení techniky jazdy. Misia je splnená.

Pozn. redakcie: Prosíme všetkých MTB bikerov, aby sa počas jazdy správali ohľaduplne k iným účastníkom "premávky" a prispôsobili svoju rýchlosť v úsekoch, kde existuje predpoklad stretu s pešími turistami.

MTB Ranná Jahodná - okruh z Bankova Niektoré cyklistické trasy sú pre lokálnych ľudí natoľko prefláknuté, že je až škoda o nich písať na web. Ale čo má robiť chudák … » celý článok 13/04/17 Palo "Axel" Gomboš Volovské vrchy
MTB Humenné – Kyjov – Vihorlat – Nežabec – Stakčín Cyklistické hrebeňovky sú korunou horského bicyklovania. Putovanie z jedného konca na druhý, výhľady, hlboké doliny a veľké stúpania. Vihorlatské vrchy sú jedným z pohorí, ktoré sa takouto trasou môžu popýšiť. Preto som sa jedného slnečného dňa vydal s partiou kamarátov spoznať čaro hlbokých lesov na sopečných skalách. 30/03/17 Palo "Axel" Gomboš Vihorlatské vrchy
MTB Slanské single zo Slivníka Jedného pekného letného dňa som dostal pozvánku, aká sa neodmieta. Môj bývalý kolega dovolenkoval na podhorí Slanských vrchov a počas voľna preskúmal a prečistil staré poľovnícke chodníky tak, aby sa po nich dalo jazdiť aj bicyklom. A vraj sa mám dostaviť na trochu objavnej cykloturistiky... 09/02/17 Palo "Axel" Gomboš Slanské vrchy

Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť … » celý článok 12/10/19 Boro Tomis Správy
Cyklotúra Okruh cez Stelvio, Mortirolo, Gaviu a Umbrailpass Bol koniec leta a počasie sa mierne kazilo, ako aj tento rok. Stále koncom augusta boli nejaké búrky a my sme nemohli nájsť správny termín, kedy vyraziť na v poradí už druhý cyklovýjazd do Dolomitov. V pláne bolo prejsť dvojdňovú trasu cez tri sedlá, so začiatkom v kempe v Trafoi a prespaním v penzióne Belvedere, tesne pod Passo Mortirolo. Návrat bol plánovaný cez Passo Gavia. 03/10/19 Michal Mikuláš Svet
Rozhovor M. Dobšovič: rekreácia je hlavnou funkciou mestských lesov Mestské lesy v Bratislave sme dlhodobo vnímali ako organizáciu, ktorá nevie alebo nechce skĺbiť ťažbu dreva s požiadavkami obyvateľov a návštevníkov hlavného mesta na rekreáciu v prírode. Tí v sezóne prichádzajú na územie lesoparku rádovo v tisícoch, existuje údaj zo spočítavania návštevníkov spred pár rokov, ktorý hovorí o 7 tisícoch návštevníkov denne. Dôležitou zmenou v roku 2014 bolo zníženie ťažby v lesoparku z 18 000 m³ ročne na 5 000 m³ ročne. Tento rok mestskí poslanci prijali na slovenské pomery revolučnú zonáciu, ktorá ponecháva 54 % územia bez zásahov a aj vo zvyšku sa bude hospodáriť veľmi citlivo. O nej, ale aj o iných témach sme sa rozprávali s riaditeľom MLB Matejom Dobšovičom. 29/09/19 Soňa Mäkká Rozhovory

Dolina Bystrého potoka a Tereziánska štôlňa 21/10/16 14:24 5 príspevkov
    • Slovenské rudohorie: Volovské vrchy

• jar

• 23.04.2016

• početné prameniská popri trase

• Nižné Hrable (bus, vlak Švedlár-zastávka, parkovanie pri vjazde do Bystrej doliny), horský bicykel