Recenzia Najkrajšie cyklotrasy Tatry a okolie

V Tatranskom dvojtýždenníku som narazila na článok predstavujúci Najkrajšie cyklotrasy v Tatrách a ich okolí, teda rovnomennú knižnú publikáciu od vydavateľstva DAJAMA. Potešil ma výber mne dobre známych miest pre ďalšiu cykloknižku. Väčšina turistickej obce si Tatry spája s vysokohorskou turistikou, prípadne s horolezectvom. Knižka vás môže presvedčiť, že sa v Tatrách dá robiť aj niečo iné, a to najmä v letnom období, kedy vysokohorské klasiky praskajú vo švíkoch a na turistických chodníkoch sa pohybujú doslova procesie. Keďže mi bola do vienka daná zvedavosť, o niekoľko dní ju držím v rukách.

Výrobca
Vydavateľstvo DAJAMA: autor Ivan Bohuš ml.
Model
edícia Po Slovensku
Typ
knižný sprievodca
Materiály
Kriedový papier s mäkkou väzbou
Hmotnosť
325 g
Infocena
8,46 €
Obchody
dajamabooks.sk

Na prvý pohľad je rovnaká ako všetky jej sestry z edície Po Slovensku s ikonkou cyklistu v pravom hornom rohu. Formát je 113 x 200 mm, brožovaná s mäkkou väzbou. Na 160 stranách je 25 trás. Na prednej obálke je fotografia, vyjadrujúca pohodu z cyklistiky pod tatranskými štítmi neďaleko Starej Lesnej. Na zadnej obálke krátka rekapitulácia toho, čo nájdeme v knižke.

Autor

Jej autorom je Ivan Bohuš ml., ktorý je známy najmä ako autor aj vydavateľ mnohých kníh, zameraných tematicky k Tatrám. Od vysokohorskej turistiky, horolezectva a skialpinizmu sa dostal k cykloturistike vďaka operácii kolena. Jeho láskou je fotografovanie, aj preto si v publikácii môžeme vychutnať 141 farebných fotografii z jeho tvorby.

V úvode najprv hodnotí súčasný stav cyklistickej infraštruktúry: "Žiaľ, priamo na území mesta Vysoké Tatry sa o zriadení cyklistického chodníka zatiaľ len niekoľko rokov uvažuje. Napriek tomu však veľmi pekné cyklotrasy vznikli vyznačením existujúcich lesných ciest, prípadne turistických chodníkov."

Na začiatku opisuje trasy nad Cestou slobody, potom smerom na Spišskú Maguru, Kežmarok, Levočské vrchy, okolie Popradu a nakoniec trasy vedúce na Liptov.

Opis trasy

Kapitoly (jednotlivé trasy) majú klasickú šesťstranovú podobu. Prvá je celostranová fotografia, nasleduje opis trasy vrátane náročnosti, itinerár, prevýšenie a profil trasy, posledná strana je mapový výrez so zakreslenou trasou. Mierka výrezu mapky sa prispôsobuje dĺžke trasy a pohybuje sa v intervale od 1 : 70 000 až po 1 : 360 000.

Rozdelenie trás podľa náročnosti a podľa lokality

Kniha obsahuje 25 trás rôznej dĺžky a náročnosti. Dĺžka trás sa pohybuje v intervale od 18 - 188 km. Najľahšie trasy sú 2, prevýšenie maximálne 350 metrov a vedú tatranským podhorím a Liptovskou kotlinou. Ľahkých trás nám autor naplánoval 6 s maximálnym prevýšením 517 metrov, môžete si ich vychutnať v Podtatranskej kotline a vysokotatranskom podhorí. Stredne náročných trás nájdete v knižke 5, maximálne prevýšenie pod 900 metrov a vedú Vysokými Tatrami, Spišskou Magurou. Náročné trasy sú 4, prevýšenie v intervale 957 až 1334, pohybujú sa vo Vysokých a Západných Tatrách. Veľmi náročných trás je 8, pohybujú sa vo Vysokých Tatrách, Spišskej Magure, Levočských vrchoch s prevýšením od 1063 m do 3682 m.

Čerešničkou na torte je okružná trasa Okolo Tatier dlhá 188 km, ktorá prechádza z Tatranskej Lomnice do Zakopaného, ďalej do Zuberca a cez Litovský Mikuláš a Podbanské sa Cestou slobody vráti naspäť do Tatranskej Lomnice.

Praktické informácie

Praktické informácie na konci knižky okrem iného uvádzajú aj užitočné adresy pre cyklistov, medzi ktorými nechýba ani http://cyklo.hiking.sk.

Čo ma na knižke zaujalo najviac? Autorove veľmi bohaté znalosti lokality nielen geografické, ale i historické a ich vkladanie do jednotlivých kapitol. Niečo som využila pri písaní niektorých článkov o našich tatranských vychádzkach. Knižka je výborným darčekom tak pre milovníka Tatier či pre milovníka cyklistiky. Kým počasie v Tatrách dovolí znova vybrať bicykel, môže byť výborným spoločníkom na nejeden dlhý zimný večer k šálke teplého tatranského čaju. Určite v nej nájdete veľa nového.