Najkrajšie cyklotrasy Tatry a okolie

18.11.16
V Tatranskom dvojtýždenníku som narazila na článok predstavujúci Najkrajšie cyklotrasy v Tatrách a ich okolí, teda rovnomennú knižnú publikáciu od vydavateľstva DAJAMA. Potešil ma výber mne dobre známych miest pre ďalšiu cykloknižku. Väčšina turistickej obce si Tatry spája s vysokohorskou turistikou, prípadne s horolezectvom. Knižka vás môže presvedčiť, že sa v Tatrách dá robiť aj niečo iné, a to najmä v letnom období, kedy vysokohorské klasiky praskajú vo švíkoch a na turistických chodníkoch sa pohybujú doslova procesie. Keďže mi bola do vienka daná zvedavosť, o niekoľko dní ju držím v rukách.

Na prvý pohľad je rovnaká ako všetky jej sestry z edície Po Slovensku s ikonkou cyklistu v pravom hornom rohu. Formát je 113 x 200 mm, brožovaná s mäkkou väzbou. Na 160 stranách je 25 trás. Na prednej obálke je fotografia, vyjadrujúca pohodu z cyklistiky pod tatranskými štítmi neďaleko Starej Lesnej. Na zadnej obálke krátka rekapitulácia toho, čo nájdeme v knižke.

Autor

Jej autorom je Ivan Bohuš ml., ktorý je známy najmä ako autor aj vydavateľ mnohých kníh, zameraných tematicky k Tatrám. Od vysokohorskej turistiky, horolezectva a skialpinizmu sa dostal k cykloturistike vďaka operácii kolena. Jeho láskou je fotografovanie, aj preto si v publikácii môžeme vychutnať 141 farebných fotografii z jeho tvorby.

V úvode najprv hodnotí súčasný stav cyklistickej infraštruktúry: "Žiaľ, priamo na území mesta Vysoké Tatry sa o zriadení cyklistického chodníka zatiaľ len niekoľko rokov uvažuje. Napriek tomu však veľmi pekné cyklotrasy vznikli vyznačením existujúcich lesných ciest, prípadne turistických chodníkov."

Na začiatku opisuje trasy nad Cestou slobody, potom smerom na Spišskú Maguru, Kežmarok, Levočské vrchy, okolie Popradu a nakoniec trasy vedúce na Liptov.

Opis trasy

Kapitoly (jednotlivé trasy) majú klasickú šesťstranovú podobu. Prvá je celostranová fotografia, nasleduje opis trasy vrátane náročnosti, itinerár, prevýšenie a profil trasy, posledná strana je mapový výrez so zakreslenou trasou. Mierka výrezu mapky sa prispôsobuje dĺžke trasy a pohybuje sa v intervale od 1 : 70 000 až po 1 : 360 000.

Rozdelenie trás podľa náročnosti a podľa lokality

Kniha obsahuje 25 trás rôznej dĺžky a náročnosti. Dĺžka trás sa pohybuje v intervale od 18 - 188 km. Najľahšie trasy sú 2, prevýšenie maximálne 350 metrov a vedú tatranským podhorím a Liptovskou kotlinou. Ľahkých trás nám autor naplánoval 6 s maximálnym prevýšením 517 metrov, môžete si ich vychutnať v Podtatranskej kotline a vysokotatranskom podhorí. Stredne náročných trás nájdete v knižke 5, maximálne prevýšenie pod 900 metrov a vedú Vysokými Tatrami, Spišskou Magurou. Náročné trasy sú 4, prevýšenie v intervale 957 až 1334, pohybujú sa vo Vysokých a Západných Tatrách. Veľmi náročných trás je 8, pohybujú sa vo Vysokých Tatrách, Spišskej Magure, Levočských vrchoch s prevýšením od 1063 m do 3682 m.

Čerešničkou na torte je okružná trasa Okolo Tatier dlhá 188 km, ktorá prechádza z Tatranskej Lomnice do Zakopaného, ďalej do Zuberca a cez Litovský Mikuláš a Podbanské sa Cestou slobody vráti naspäť do Tatranskej Lomnice.

Praktické informácie

Praktické informácie na konci knižky okrem iného uvádzajú aj užitočné adresy pre cyklistov, medzi ktorými nechýba ani http://cyklo.hiking.sk.

Čo ma na knižke zaujalo najviac? Autorove veľmi bohaté znalosti lokality nielen geografické, ale i historické a ich vkladanie do jednotlivých kapitol. Niečo som využila pri písaní niektorých článkov o našich tatranských vychádzkach. Knižka je výborným darčekom tak pre milovníka Tatier či pre milovníka cyklistiky. Kým počasie v Tatrách dovolí znova vybrať bicykel, môže byť výborným spoločníkom na nejeden dlhý zimný večer k šálke teplého tatranského čaju. Určite v nej nájdete veľa nového.

Recenzia Príbehy vrchov Dnes by som vám rada predstavila pomerne čerstvú publikáciu z vydavateľstva DAJAMA Príbehy vrchov, ktorej autorom je Marián Grebáč. Kto si v … » celý článok 12/12/18 Daniela Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Od hradu k hradu – 2. diel Keď vytiahnem z knižnice akúkoľvek knižku o hradoch a zámkoch, malý Kubko je hneď pripravený na spoločné čítanie. A tak kúpa 2. dielu knižky Od hradu k hradu z edície po Slovensku od vydavateľstva Dajama nebola žiadna náhoda. V pravom hornom rohu má ikonku turistu aj cyklistu. Nápad spojiť pre hradomilov do jedného celku dva rôzne hrady, zrúcaniny či ruiny, je zaujímavý nielen návštevou stavieb voňajúcich históriou, no zároveň aj možnosťou absolvovať pešiu túru či zabrať do pedálov bicykla. 19/09/18 Daniela Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Najkrajšie cyklookruhy 2. diel Poznáte už dlhšie moju slabosť na knižky, mapy, atlasy a ďalšie tlačoviny voňajúce novotou. Do kníhkupectva chodím najradšej sama a nikdy neodídem naprázdno. Neobídem stojany s turistickými knižkami. Všetko nové si prezriem a vždy nájdem dôvod na kúpu. Naposledy som si moju cykloturistickú knižnicu obohatila o druhý diel Najkrajších cyklookruhov od vydavateľstva Dajama. V knižnici mám samozrejme aj prvý. 21/06/18 Daniela Mäkká Mapy a knihy

Rada Čo má perie, všetko letí – detailne o páperovej výbave Používanie peria pri výrobe outdoorového vybavenia je dlhodobou záležitosťou. Perie spolu s kožušinou tvorilo základ pre vybavenie … » celý článok 31/07/19 Boro Tomis Začíname
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Prístrešok Pod Surovinou Pri mojich túlačkách Vrchdobročom som dvakrát prechádzal popri väčšom prístrešku, ktorý je v tejto oblasti raritou, a tak pri turistike určite pomôže znalosť prístrešia, lebo vrcholové výhľadové lúky nepriťahujú len peších ale aj cykloturistov. 13/07/19 Henrich Tomáš Veporské vrchy

Najkrajšie cyklotrasy Tatry a okolie 18/11/16 00:00 nová téma
    • Vydavateľstvo DAJAMA: autor Ivan Bohuš ml.

• edícia Po Slovensku

• knižný sprievodca

• Kriedový papier s mäkkou väzbou

• Hmotnosť
    • 325 g

• 8,46 €

• dajamabooks.sk

• Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.