MTB

Ranná Jahodná - okruh z Bankova

13.04.17
Niektoré cyklistické trasy sú pre lokálnych ľudí natoľko prefláknuté, že je až škoda o nich písať na web. Ale čo má robiť chudák nováčik, prišelec do vicehlavného mesta, keď sa chce ráno povoziť po miestnych lokalitách? Nuž, nahliadne do cyklosekcie na Hiking.sk a dúfa, že tam nájde nejaké tipy, ako je napríklad tento o rannom predpracovnom výjazde na Jahodnú.

Košice, časť Bankov - sedlo pod Kamenným hrbom - traverz Kamenného hrbu - Jaklov - Hibišov pozemok (Chibizgrund) - Muráriková lúka (Rákocziho prameň) - Chata Jahodná - Kuriškova - Kamenný hrb - Drobná - singletrack Hupíky - Čierna hora - Bankov

Pre krátkosť času a minimalizáciu asfaltových presunov sa autom vyvezieme do rekreačnej časti Košíc, Bankova. Parkovisko je prázdne, športovcov tu ráno niet. Prvé metre absolvujeme po modrej cyklotrase číslo 4 (doľava), čo stúpa pozvoľnejšie, zato je dlhšia. Na zahriatie postačuje. Štrkový podklad lesnej cesty, ticho lesa a mierne naberanie výšky. A navyše sa môžeme s kolegom veselo vykecávať.

Po chvíli sme pod elektrickým vedením. Prvé výhľady, altánok na prípadný oddych a veľa možností, kadiaľ pokračovať. Po pár metroch teda opustíme cyklotrasu a ideme po červenej Ceste hrdinov SNP (E-8). Páči sa mi viac, ale je to vec vkusu, no objektívne pre túto voľbu hovorí menšie prevýšenie a užší trailovejší chodníček. Nakoniec sa však znova napojíme na cyklotrasu pri sedle pod Kamenným hrbom. Križovatka viacerých značených chodníkov, vrátane legendárneho „kopca pravdy“. No dnes sme si neprišli nič dokazovať, a tak pokračujeme po žltej turistickej na lúky. Teda nejakých sedem lúk.

Najprv trochu naberieme výšku, aby sme sa vzápätí mohli kochať rannými lúčmi. Ticho, odtiene zelenej a príjemný uzučký chodníček v tráve. Jednoducho luxus. Za poslednou lúkou - Muráriková, vybehneme malý briežok a lesom znova klesáme. Starý úvoz veľmi nepustí do strán, zato rýchlosť dovolí slušnú. A po klesaní príde znova stupáčik. Strmý, trochu bahnistý. Jediné nepríjemné miesto, ale trvá len pár metrov. No to sa blížime k rekreačnému stredisku na Jahodnej. Lyžiarske vleky sú v tejto ročnej dobe opustené, takže sa nezdržiavame a zavelíme na ústup.

Cez parkovisko sa prehupneme na hlavnú cestu, no po pár sekundách odbočíme na nenápadný chodníček do lesa. Technickejšie jazdenie, no stovkami bicyklistov slušne uhladené, takže je to celkom zábava. A navyše sa efektívne vyhýbame asfaltu, ktorý je celý čas len pár metrov vedľa. Na malom sklade dreva sa napojíme na lesnú cestu a kúsok šliapeme do kopca. Na vrchole hrebienka pracujú chlapi s motorovými pílami, pozdravíme sa a zbadáme odbočku singletracku Jahoda. Dnes však máme iný cieľ, takže jeho prejdenie bude na programe niekedy nabudúce.

Napojíme sa teda znova na červenú trasu Cesty hrdinov SNP (E-8) a začneme po nej návrat do Košíc. Celý čas to klesá, rýchlosť sa naberá dobre. V závere sa prehupneme cez niekoľko hrbov a aj cez Kamenný hrb, pod ktorým sme prednedávnom odbočovali. A práve na Kamennom hrbe začína singletrack Bedľa. Umelo vybudovaná trasa špeciálne pre cyklistov. Má rýchle, aj technické pasáže a aj zopár skokov, ktoré však obchádzam. Kolega výska od šťastia nad terénnymi vlnami, ja sa poctivo natriasam cez koreňovú pasáž.

No v jednom bode žmýkam brzdy, lebo musíme odbočovať. Bedľa sa tu križuje s iným singlom, Hupíkmi. A práve po Hupíkoch budeme pokračovať nasledujúce kilometre. Vrstevnicový chodník nedostal názov len tak náhodou. Na mnohých miestach totiž pripomína hojdačku. Hore, dole, hore, dole. Do pedálov treba poctivo krútiť a aj voľba správnej stopy a techniky je občas dôležitá. Avšak nič obtiažne a už tobôž nie nebezpečné. Zablúdiť nie je kde, takže sa len držíme úzkeho chodníčka a v závere si aj trochu zamakáme.

Skoré vstávanie cítim v nohách, raňajky som tiež nemal a navyše začíname sledovať hodinky, lebo ranná šichta v práci sa blíži. Teda aj tempo rastie. Zo singla sa dostaneme sa lesnú cestu, kde si to už slušne ženieme až po elektrické vedenie pri Čiernej hore, kde sme už boli. Tentoraz použijeme strmú a priamejšiu trasu a prudko klesneme až na parkovisko, kde čaká auto. Bicykle putujú na strechu a my do práce, deň sa môže začať...

Pozn. redakcie: Prosíme všetkých MTB bikerov, aby sa počas jazdy správali ohľaduplne k iným účastníkom "premávky" a prispôsobili svoju rýchlosť v úsekoch, kde existuje predpoklad stretu s pešími turistami.

MTB Ranná Jahodná - okruh z Bankova Niektoré cyklistické trasy sú pre lokálnych ľudí natoľko prefláknuté, že je až škoda o nich písať na web. Ale čo má robiť chudák … » celý článok 13/04/17 Palo "Axel" Gomboš Volovské vrchy
MTB Humenné – Kyjov – Vihorlat – Nežabec – Stakčín Cyklistické hrebeňovky sú korunou horského bicyklovania. Putovanie z jedného konca na druhý, výhľady, hlboké doliny a veľké stúpania. Vihorlatské vrchy sú jedným z pohorí, ktoré sa takouto trasou môžu popýšiť. Preto som sa jedného slnečného dňa vydal s partiou kamarátov spoznať čaro hlbokých lesov na sopečných skalách. 30/03/17 Palo "Axel" Gomboš Vihorlatské vrchy
MTB Slanské single zo Slivníka Jedného pekného letného dňa som dostal pozvánku, aká sa neodmieta. Môj bývalý kolega dovolenkoval na podhorí Slanských vrchov a počas voľna preskúmal a prečistil staré poľovnícke chodníky tak, aby sa po nich dalo jazdiť aj bicyklom. A vraj sa mám dostaviť na trochu objavnej cykloturistiky... 09/02/17 Palo "Axel" Gomboš Slanské vrchy

MTB Bratislava – Piešťany po hrebeni Malých Karpát Jednodňová cyklotúra Malými Karpatami na trase z Bratislavy do Piešťan. Prešli sme 120 km, so stúpaním 3263 m a klesaním 3325 m. Všetko to … » celý článok včera Rudo Gašparovič Malé Karpaty
Túra Toryskou pahorkatinou a v Slanských vrchoch II. V prvej časti som spomenul, že sa pôjdeme pozrieť tiež na opačný koniec Toryskej pahorkatiny a k miestu, ktoré je najvyšším bodom pahorkatiny. Aby toho nebolo málo, tak do putovania ešte niečo vsunieme zo Slanských vrchoch, kde je veľmi veľa pekných miest. 21/07/17 Marián Jaššo Slanské vrchy
Cyklotúra Lednicko-valtický areál na bicykli Lednice je obec (mestečko), ktorú poznám veľmi dobre, veď som tu ako gymnazista strávil niekoľko brigád v miestnej konzervárni (cca 1980-82) a prekrásny zámok, park, skleník som už v tom čase do detailov “preňúral”. Keď som teraz dostal pozvánku na konferenciu do Valtíc, zbalil som do kufra bicykle s rozhodnutím preskúmať ďalšie pamiatky a lokality, ktoré doteraz zostali mimo mojej pozornosti. V článku sa úplne vyhýbam opisu hlavných atrakcií, ktorými sú zámky v oboch obciach. 13/07/17 Pavol Timko Česko

Ranná Jahodná - okruh z Bankova 14/04/17 06:51 3 príspevky
    • Slovenské rudohorie: Volovské vrchy

• jar

• 11.05.2016

dĺžka: 21.2085 ° VD

dĺžka: 21.2085 ° VD

• Rákocziho prameň

• Bankov (parkovisko v rekreačnej oblasti)