Na lúkach
Na lúkach Zatvoriť

MTB Ranná Jahodná - okruh z Bankova

Niektoré cyklistické trasy sú pre lokálnych ľudí natoľko prefláknuté, že je až škoda o nich písať na web. Ale čo má robiť chudák nováčik, prišelec do vicehlavného mesta, keď sa chce ráno povoziť po miestnych lokalitách? Nuž, nahliadne do cyklosekcie na Hiking.sk a dúfa, že tam nájde nejaké tipy, ako je napríklad tento o rannom predpracovnom výjazde na Jahodnú.

1 deň
jar – 11.05.2016
Slovenské rudohorie: Volovské vrchy
Rákocziho prameň
Bankov (parkovisko v rekreačnej oblasti)
» č.1111 Košice sever (1:50.000)

Košice, časť Bankov - sedlo pod Kamenným hrbom - traverz Kamenného hrbu - Jaklov - Hibišov pozemok (Chibizgrund) - Muráriková lúka (Rákocziho prameň) - Chata Jahodná - Kuriškova - Kamenný hrb - Drobná - singletrack Hupíky - Čierna hora - Bankov

Pre krátkosť času a minimalizáciu asfaltových presunov sa autom vyvezieme do rekreačnej časti Košíc, Bankova. Parkovisko je prázdne, športovcov tu ráno niet. Prvé metre absolvujeme po modrej cyklotrase číslo 4 (doľava), čo stúpa pozvoľnejšie, zato je dlhšia. Na zahriatie postačuje. Štrkový podklad lesnej cesty, ticho lesa a mierne naberanie výšky. A navyše sa môžeme s kolegom veselo vykecávať.

Po chvíli sme pod elektrickým vedením. Prvé výhľady, altánok na prípadný oddych a veľa možností, kadiaľ pokračovať. Po pár metroch teda opustíme cyklotrasu a ideme po červenej Ceste hrdinov SNP (E-8). Páči sa mi viac, ale je to vec vkusu, no objektívne pre túto voľbu hovorí menšie prevýšenie a užší trailovejší chodníček. Nakoniec sa však znova napojíme na cyklotrasu pri sedle pod Kamenným hrbom. Križovatka viacerých značených chodníkov, vrátane legendárneho „kopca pravdy“. No dnes sme si neprišli nič dokazovať, a tak pokračujeme po žltej turistickej na lúky. Teda nejakých sedem lúk.

Najprv trochu naberieme výšku, aby sme sa vzápätí mohli kochať rannými lúčmi. Ticho, odtiene zelenej a príjemný uzučký chodníček v tráve. Jednoducho luxus. Za poslednou lúkou - Muráriková, vybehneme malý briežok a lesom znova klesáme. Starý úvoz veľmi nepustí do strán, zato rýchlosť dovolí slušnú. A po klesaní príde znova stupáčik. Strmý, trochu bahnistý. Jediné nepríjemné miesto, ale trvá len pár metrov. No to sa blížime k rekreačnému stredisku na Jahodnej. Lyžiarske vleky sú v tejto ročnej dobe opustené, takže sa nezdržiavame a zavelíme na ústup.

Cez parkovisko sa prehupneme na hlavnú cestu, no po pár sekundách odbočíme na nenápadný chodníček do lesa. Technickejšie jazdenie, no stovkami bicyklistov slušne uhladené, takže je to celkom zábava. A navyše sa efektívne vyhýbame asfaltu, ktorý je celý čas len pár metrov vedľa. Na malom sklade dreva sa napojíme na lesnú cestu a kúsok šliapeme do kopca. Na vrchole hrebienka pracujú chlapi s motorovými pílami, pozdravíme sa a zbadáme odbočku singletracku Jahoda. Dnes však máme iný cieľ, takže jeho prejdenie bude na programe niekedy nabudúce.

Napojíme sa teda znova na červenú trasu Cesty hrdinov SNP (E-8) a začneme po nej návrat do Košíc. Celý čas to klesá, rýchlosť sa naberá dobre. V závere sa prehupneme cez niekoľko hrbov a aj cez Kamenný hrb, pod ktorým sme prednedávnom odbočovali. A práve na Kamennom hrbe začína singletrack Bedľa. Umelo vybudovaná trasa špeciálne pre cyklistov. Má rýchle, aj technické pasáže a aj zopár skokov, ktoré však obchádzam. Kolega výska od šťastia nad terénnymi vlnami, ja sa poctivo natriasam cez koreňovú pasáž.

No v jednom bode žmýkam brzdy, lebo musíme odbočovať. Bedľa sa tu križuje s iným singlom, Hupíkmi. A práve po Hupíkoch budeme pokračovať nasledujúce kilometre. Vrstevnicový chodník nedostal názov len tak náhodou. Na mnohých miestach totiž pripomína hojdačku. Hore, dole, hore, dole. Do pedálov treba poctivo krútiť a aj voľba správnej stopy a techniky je občas dôležitá. Avšak nič obtiažne a už tobôž nie nebezpečné. Zablúdiť nie je kde, takže sa len držíme úzkeho chodníčka a v závere si aj trochu zamakáme.

Skoré vstávanie cítim v nohách, raňajky som tiež nemal a navyše začíname sledovať hodinky, lebo ranná šichta v práci sa blíži. Teda aj tempo rastie. Zo singla sa dostaneme sa lesnú cestu, kde si to už slušne ženieme až po elektrické vedenie pri Čiernej hore, kde sme už boli. Tentoraz použijeme strmú a priamejšiu trasu a prudko klesneme až na parkovisko, kde čaká auto. Bicykle putujú na strechu a my do práce, deň sa môže začať...