Naturschutzgebiet Sandberge Oberweiden
Naturschutzgebiet Sandberge Oberweiden Zatvoriť

Cyklotúra Oberweiden a Weikendorf, za naviatymi pieskami

Tak ako Záhorská nížina je známa výskytom naviatych pieskov, tak aj na druhom brehu Moravy sa vyskytujú duny a presypy. Vydáme sa preskúmať jedny z najbližších k Bratislave, a to na Moravskom poli (Marchfeld) v Rakúsku. Budeme sa prepletať pomedzi políčka zeleniny a ovocia.

1 deň
jar – 05.06.2017
Rakúsko: Viedenská kotlina (Wiener Becken) - Moravské pole (Marchfeld)
Marienbrundl (Mariánska studnička)
Bratislava (vlak,bus, MHD) - Devínska Nová Ves (vlak, bus, MHD)
trekingový bicykel
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Odkiaľ sa piesok vzal

V širšom okolí Devínskej Novej Vsi sa nachádzajú dva druhy pieskov. Z 3. infotabule Sandbersko-pajštúnskeho geoparku sa dozvedáme, že bývalá pieskovňa Sandberg odkrýva pieskové sedimenty mladotreťohorného mora. Oproti tomu šiesta tabuľa vysvetľuje, že jemnozrnné piesky dún a presypov na Záhorí vznikali najmä počas poslednej doby ľadovej vyvievaním vetrami z nivy rieky Moravy. K previevaniu dochádzalo aj neskôr a boli stabilizované až výsadbou borovicových lesov (borov) za čias panovania Márie Terézie v 18. storočí. Zrnká viatych pieskov majú ostré hrany, kým piesok morských príbojov je zaoblený.

Bratislava, Devínska Nová Ves – Schloss Hof – Groißenbrunn – Breitensee – Salmhof – NSG Sandberge Oberweiden – Schönfeld im Marchfeld – NSG Weikendorfser Remise – Oberweiden – Salmhof – Marchegg – Devínska Nová Ves

Historický začiatok Groißenbrunn

Po prechode Moravy zamierime známou trasou za zámok Schloss Hof. Do obce Groißenbrunn prichádzame od juhu cez úhľadné polia. Ideme si najskôr pozrieť pamätník bitky medzi českým kráľom Přemyslom Otakarom II. a uhorským kráľom Belom IV. (maď. IV. Béla) v roku 1260. Ak pôjdeme ešte kúsok smerom v ústrety Devínskej Kobyle, tak prídeme k pútnickemu miestu Marienbrundl (Mariánska studnička). Z tabule sa dozvedáme, že o vyvieraní prameňa sa prvýkrát hovorilo v roku 1718. Každoročne prvú septembrovú nedeľu sa tu koná Marchfeldská jesenná púť. Vraciame sa späť, prechádzame dedinku, za ktorou po šotoline mierime k objektu veternej elektrárne.

Poliami

Aby sme sa vyhli cestným komunikáciám pokračujeme poliami. Vďaka včerajšej búrke je prach usadnutý a vzduch príjemne nasiaknutý vlhkosťou. Prechádzame okolo závlah kropiacich všetky druhy zeleniny. Za obcou Breitensee prechádzame železničné priecestie a miernym zjazdom klesáme. Križujeme rušnú cestu.

Zastavujeme pred bývalým okázalým statkom Salmhof založeným v roku 1547. Po pravej strane stojí veľká historická budova, pravdepodobne objekt pálenice. Na prvý pohľad sa môže zdať pohyb medzi lánmi monotónny. Ale pri bližšom pohľade zbadáme, že o pestrosť nie je núdza. Každú chvíľu polia menia tvár. Hrach strieda mrkvu, fazuľu či jahody a podobne. Na poliach, kde sa na jeseň zbierala cibuľa, sa tento rok vlní obilie.

Mám rád nenáročné vyvetranie hlavy. Spomínam si, ako babička s dedom pri cestách z Moravy na Oravu vždy sledovali, kde sa čo pestuje a odhadovali nadchádzajúcu úrodu. Darmo, ich dedinský inštinkt sebestačnosti sa vždy prejavil. V správnu chvíľu sa prebúdzam zo spomienok a zatáčame vľavo a mierime k miestu, kde je na horizonte vidno porast lesa. Prechádzame železničné priecestie trate Marchegg - Ganserndorf. Ešte kúsok a sme v prvom cieli.

Sanddunen Oberweiden, Sandberg 161 m (Naturschutzgebiet Sandberge Oberweiden)

Za pásom borovíc sa rozprestiera lúka s vyvýšeným okrajom. S troškou dávky predstavivosti, pri odmyslení si lúčneho porastu, sa nám vynára pohľad na vetrom premiestňované kopy piesku. Úzkym chodníčkom sa štveráme na okraj-dunu. Je z nej výhľad na celú plochu rezervácie, v diaľke vidieť kostolnú vežu Oberweidenu. Informačná tabuľa je iba v nemeckom jazyku. Flóra a fauna je typická pre miesta s pieskovým podložím a vysokými horúčavami, ich výskyt má európsky význam. Miesto v mape je označené kótou 161 m a pomenované Sandberg. Úsmevné, prišli sme na Sandberg zo Sandbergu. Takže nielen piesok nie je všade rovnaký ale platí aj, že nie je Sandberg ako Sandberg.

Cez ďalšie polia k Weikendorfser Remise

Ako názov napovedá, ideme k ďalšiemu borovicovému háju - remízke pri obci Weikendorf. Najskôr prechádzame lány špargle. Stojíme a pozorujeme, akože sa pestuje. Hriadky sú nakopcované a prikryté fóliou, ktorú v mieste zberu pomáha stroj nadvíhať. Sú tu tabule informujúce o jej “bio” pestovaní. Závlahy pracujú naplno. Jedna zmáča poľnú cestu. Už už to vyzerá, že sa nám podarí prejsť nasucho, ale zdanie klame. Dostávame plný zásah, sme do nitky premočení studenou vodou. Nič to, je horúčava, uschneme razom.

Ideme okolo poľa, kde špargľa nie je zakrytá. Stonka je viac ako meter vysoká, stáva sa z nej asparagus, ktorý sa voľakedy používal ako ozdoba do kytíc. Neďaleko usadlosti Markhof nás čaká kúsok rušnej cesty do Schönfeld im Marchfeld. Za dedinkou vyrážame opäť do polí smerom k lesíku. Nechávame za sebou golfový areál a pieskovňu. Na križovatke sa dávame vpravo a lipovou alejou pokračujeme po okraji Weikendorfser Remise. Čakáme, kedy sa objaví tabuľa informujúca, že sme v rezervácií Naturschutzgebiet. Hľadáme cestu do jej stredu s voľným priestranstvom viatych pieskov bez porastu borovíc a dubov. Napokon cestu nachádzame. Pasie sa tu dobytok, aby miesto európskeho významu nezaniklo - nezaplnilo sa náletovými drevinami. Pripadáme si ako u nás na Záhorí.

Návrat

Času je málo, musíme sa vrátiť domov. Opúšťame príjemný tieň lesíka a cez Oberweiden a Salmhof sa dostávame k Marcheggu. Starobylému kráľovskému mestečku sa môžeme vyhnúť cestou poza štrkovisko. Ak je čas, tak sa oplatí vojsť do mesta, ktoré ponúka oddych pri Morave alebo v zámockom parku. Prípadne si môžeme pešo prejsť prírodnú rezerváciu Marchauen alebo historický okruh popri hradbách. My ale tentokrát po pár minútach stojíme na cyklomoste a hodnotíme dnešný deň. Navštívili sme blízke, a pritom zaujímavé miesta. Trasu si každý môže naplánovať podľa ľubovôle, polia ponúkajú množstvo kombinácií.