Recenzia Najkrajšie cyklookruhy 1. diel

Na stôl mi pristál darček, ovoniam, obchytám a radšej rýchlo rozbalím. Ženská zvedavosť! Aha, nová knižka pre cyklistov z dielne vydavateľstva Dajama, z edície Po Slovensku, tentokrát Najkrajšie cyklookruhy 1. diel. Knižky, plné pekných fotografií, voňajúce cyklopohodičkou, mám veľmi rada a mám ich v knižnici viacero. Poteším sa a hneď prezerám, čo ponúka, či sa v niečom líši od ostatných. Autorsky sa na nej podieľajú: Daniel Kollár, Karol Mizla a František Turanský.

Na prvý pohľad je rovnaká ako jej cyklosestričky. Formát je 113 x 200 mm, brožovaná, s mäkkou väzbou. Na 208 stranách je päťdesiatka trás. Na prednej obálke je fotografia cyklistu pri dojazde k Čachtickému hradu, v pravom hornom rohu neodmysliteľná ikonka cyklistu. Na zadnej obálke klasicky krátka rekapitulácia toho, čo nájdeme v knižke. V tiráži si prečítam, že obsahuje 205 fotografií od šiestich autorov.

Zámer autorov

V úvode definuje Daniel Kollár: Priblížiť možnosti cykloturistiky v najkrajších lokalitách Slovenska, ponúknuť výkonnostne rozdielnym cyklistom možnosť si užiť spoločnú lokalitu aj napríklad v rámci spoločnej dovolenky. Väčšiu flexibilitu pri vytvorení vlastnej trasy v danej lokalite. Viac možností pre zdatnejších cyklistov. A samozrejme využiť cyklookruh kvôli zjednodušeniu dopravy, prípadne výberu ubytovania. Daniel Kollár upokojuje všetkých cyklomaniakov, ktorí svoju zamilovanú lokalitu v knižke neobjavili, že ju iste nájdu v budúcej, veď preto je knižka označená titulom Najkrajšie cyklookruhy po Slovensku 1. časť.

V čom je rozdielna od ostatných cykloknižiek

Každá kapitola má osem strán. Pozostáva z dvoch cyklokruhov v rovnakej lokalite, základnej - náročnejšej, alternatívnej - ľahšej. Informácie či už historické, geografické i športové sú pre každý okruh samostatné, vrátane itineráru, prevýšenia a profilu trasy, no mapový výrez je spoločný s farebným rozlíšením jednotlivých okruhov. Základný je červený, alternatívny modrý. Pohľad do mapky ukazuje možnosti prepojenie oboch trás, resp. skrátenia. V knižke na konci chýba kapitola Praktické informácie. Uzatvára ju register cieľov s číslom príslušnej cyklotrasy.

Rozdelenie trás podľa náročnosti, dĺžky trasy a prevýšenia

Veľmi ľahké trasy sú štyri, ľahkých je trinásť, stredne náročných je pätnásť, náročných jedenásť a veľmi náročných sedem. Dĺžka trasy sa pohybuje pri základných okruhoch od 34 do 107 km, alternatívnych od 16 do 62 km. Prevýšenie od 21 do 2303 m. Teritoriálne pokrýva celé územie Slovenska. Mapové výrezy sa pohybujú v mierke 1 : 80 000 až 1 : 300 000. V texte nájdeme informácie aj o povrchu cyklotrás, kde sú nespevnené a kamenisté cesty a treba byť ostražitý.

Nakoľko v edícii Po Slovensku už vyšlo viacej titulov, je pravdepodobné, že niektoré trasy, časti trás, fotografie či popisy zaujímavostí sa nájdu vo viacerých publikáciach rovnaké. No v tomto prípade nového prístupu to nevytvára dojem duplicity.

Medzi autormi je aj Karol Mizla, ktorého zaujímavé a aj fyzicky náročné cyklopotulky často sledujem v časopise Krásy Slovenska (vydavateľstvo Dajama), v minulosti publikoval niekoľko článkov aj na cyklo.hiking.sk. Napr. Najkrajšími planinami Slovenského krasu či Okolo Poľany.

S radosťou si listujem trasy v mne veľmi blízkej lokalite - pod Vysokými Tatrami, pozerám, čo poznám a čo by som ešte chcela vidieť. Zaujme ma napríklad zaniknutá obec Ruskinovce v bývalom vojenskom výcvikovom priestore Javorina (Levočské vrchy).

Knižku odporúčam všetkým milovníkom cyklopotuliek, s jej pomocou si určite v každej oblasti vytvoríte vlastnú cyklotrasu s použitím údajov príslušnej lokality. A ak bude vonku upršaný deň, tak aj v kresle sa nadýchate cykloatmosféry alebo vám dušu pohladia krásne fotky.