Velické pleso
Velické pleso Zatvoriť

Cyklotúra Výšľap na Hrebienok a Sliezsky dom

Cyklotúra na najvyššie položené miesto Vysokých Tatier, kam vedie asfaltová cesta. Trasa začína v Novej Lesnej, cez Hrebienok na Sliezsky dom. Sliezsky dom je nádherné miesto na brehu Velického plesa. Zo Sliezskeho domu bude návrat do Novej Lesnej.

vyššia, 4. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
1 deň
leto – 08.08.2017
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park) a Podtatranská kotlina (Popradská kotlina a Tatranské predhorie)
  • Najvyšší bod: 1668 m n. m. Velické pleso
  • Najnižší bod: 780 m n. m. Nová Lesná
Hrebienok, Sliezsky dom
cestný alebo trekový bicykel
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Na najvyššie miesto Tatier

Pridávam jednu z mojich posledných ciest po Vysokých Tatrách, a to výšľap na najvyššie položené miesto Tatier, kam vedie asfaltová cesta v kvalite pre cestné bicykle. Opravte ma, ak sa mýlim.

Nová Lesná – Dolný Smokovec, Pod lesom – Starý Smokovec – Hrebienok – Starý Smokovec – Nový Smokovec – Tatranské Zruby – Tatranská Polianka – Velický most – Velické pleso, Sliezsky dom – Velický most – Tatranská Polianka – Tatranské Zruby – Nový Smokovec – Starý Smokovec – Dolný Smokovec – Nová Lesná

Ako som spomínal, moja cesta začala v Novej Lesnej, kde som bol ubytovaný v penzióne. Výhodou je, že časť tatranského stúpania bola už vlastne za mnou, a nevýhodou, že treba hneď z ostra začať šliapať do pomerne strmého kopca.

Na Hrebienok

Z Novej Lesnej vedie popri železnici cesta na rázcestie - kruhová križovatka na Starý Smokovec a Dolný Smokovec s krátkym úsekom na vydýchanie sa z prvého stúpania. Potom to bolo len hustejšie. Do Starého Smokovca po štátnej ceste č. 534 to bolo približne 4,5 kilometra a ďalšie stúpanie s 9,1 % po ceste s obmedzenou dopravou pre zásobovanie a bicykle (3,5 kilometra). Celé stúpanie som zvládol za niečo vyše 20 minút. Bolo predsa treba šetriť sily na Sliezsky dom, toto bolo iba na zahriatie.

Počasie bolo také všelijaké. Deň predtým nastalo ochladenie, tak som si ráno obliekol dlhý rukáv. Cestou na Hrebienok som zhadzoval oblečenie a dorazil som dosť spotený. Nevýhodou takýchto výšľapov je pre mňa cesta dole, ak nie je 30 stupňov. Cestou dole som to kvôli chladu nehnal, ale urobil som zopár záberov.

K Velickému plesu

Po príjazde do Starého Smokovca som sa cez davy turistov predral na hlavnú cestu smer Štrbské Pleso do Tatranskej Polianky, odkiaľ sa odbočuje na Sliezsky dom.

Výšľap začal celkom svižne, od parkoviska so stúpaním 12 %. Postupne s narastajucou nadmorskou výškou sa stúpanie znižovalo, ale len mierne. Celková trasa (6,5 kilometra) mala stúpanie 9,4 % a 622 výškových metrov. Čas výstupu bol niečo pod 50 minút, ale sú borci, ktorí to zvládnu aj za pol hodinky. Kvalita asfaltu bola excelentná na prvých dvoch a posledných dvoch kilometroch. V strednej časti to chcelo byť opatrný.

Všetko ale stálo za námahu, keď uvidíte výhľad na tatranské štíty a Velické pleso. Počasie mi vyšlo, takže som strávil približne hodinku pri Velickom plese, kým som sa vybral na spiatočnú cestu. Bola pomerne rýchla a pohodová, vzhľadom na to, že ma čakalo iba 15 kilometrov z toho 968 výškových metrov klesanie a 67 metrov stúpanie do Starého Smokovca. Takže v sumári, výlet bol dlhý 40 kilometrov.