Pohľad z Oponického hradu
Pohľad z Oponického hradu Zatvoriť

Cyklotúra Ponitrianskou cyklomagistrálou na Oponický hrad

Jar a s ňou tiež cyklosezóna sa už blíži, takže mi napadlo predstaviť dve oficiálne cyklotrasy v okolí Nitry. Svojím profilom sú však totálne odlišné. Konkrétne to budú "Ponitrianska cyklomagistrála - južná časť" a "Tríbečská hrebeňovka".

1 deň
leto – 10.07.2017
Podunasko: Podunajská nížina - Podunajská pahorkatina a Tribeč
Nitra (vodovod na železničnej stanici)
Komoča (bus), trekingový bicyklel, Nové Zámky (vlak, bus)
» č.1081 Tribeč (1:50.000)

Ponitrianska magistrála

Komoča - Nové Zámky - Zúgov - Nitriansky Hrádok, Zámeček - Úľany nad Žitavou - Mojzesovo - Černík - Horný Vinodol - Malý Cetín - Nitra, Dvorčany - Cirmáň - Horné Krškany - nábrežie Nitry - Nitra, Staré Mesto - Čakajovce - Koniarovce - Dolné Lefantovce - Marcipánka - Oponický hrad - Marcipánka - Dolné Lefantovce - Podhorany - Dobrotka - Nitra, Dražovce - Nitra, Staré Mesto - Nitra, stanica - Dolné Krškany - Ivanka pri Nitre - Branč - Veľký Kýr - Komjatice - Šurany - Bánov - Nové Zámky

Kvôli zhodnoteniu Ponitrianskej cyklomagistrály (južná časť) pridávam cyklovýlet z Nových Zámkov na Oponický hrad. Samotná cyklotrasa ide z Komoče do obce Výčapy-Opatovce. Jej dĺžka je 74,9 km s prevýšením 218 / 182 metrov.

Keďže mi ide cyklotrasa prakticky za domom, tak som si raz povedal, že si ju prejdem celú, a keď som potom videl v diaľke Oponický hrad, tak som si to ešte trochu predĺžil...

Zopár praktických poznámok pre cyklistov

Cyklotrasa je vedená zväčša po hrádzi rieky Nitra. Okrem Nových Zámkov a Nitry, nie je priamo na trati nikde možnosť občerstvenia, ale zasa nikdy nie je ďaleko do dedín, okolo ktorých sa prechádza. Asi málokto ju prechádza celú, hlavne úsek medzi Šuranmi a Veľkým Cetínom je skoro nepoužívaný. Povrchy sa rôznia:

1. Od Komoče po Komočský most pri Nových Zámkoch je hlina, resp. štrk, tráva je občasne kosená. Väčšinou však zjazdné bez problémov.

2. Úsek cez Nové Zámky – asfalt, bez problémov, kvalitná cyklotrasa.

3. Od Zúgova (MVE) po Bánov – tráva, prvá polovica po Bánov je cesta horšia, ale v poslednom čase sa častejšie kosí, tvrdý podklad, ale miestami je štrk. Za Zúgovom je malý prístrešok a oddychové miesto.

4. Od Bánova cez Nitriansky Hrádok po most medzi Šuranmi a Úľanmi – tráva, celkom kvalitné, ale ku koncu sa zhoršuje a aj orientácia je horšia. V Nitrianskom Hrádku je priamo na trase cyklotrasy známe archeologické nálezisko s informačnými tabuľami.

5. Odtiaľto až po Veľký Cetín po hrádzi rieky, tráva, miestami značne zarastené (postupne smerom od Nových Zámkov sa to zhoršuje), miestami suché, nepozberané seno, čo spôsobuje problémy. Cyklotrasou to možno nazvať len s veľkou dávkou fantázie. Cestou na začiatku úseku je popri rybníkoch pár rybárskych prístreškov.

6. Veľký Cetín – Čechynce – paralelnou cestou popod hrádzou, asfalt, kvalitný povrch.

7. Čechynce – Dolné Krškany – trávnatá hrádza, nie zlé.

8. Dolné Krškany – Nitra a cez celé mesto – po hrádzi, väčšinou asfalt, kvalitná cyklotrasa.

9. Od Nitry popri stavenisku fabriky Jaguaru až po Čakajovce, prašné, miestami rozjazdené, silná premávka nákladných áut, nepríjemné, ale uvidíme ako to bude vyzerať po skončení stavebných prác na automobilke.

10. Od Čakajoviec po Výčapy–Opatovce (koniec cyklotrasy) po hrádzi, väčšinou kvalitný, tvrdý povrch.

Tu cyklotrasa končí, ale bolo odtiaľto vidieť Oponický hrad, tak som pokračoval ďalej po hrádzi do Koniaroviec, neviem prečo sa cyklotrasa vlastne končí vo Výčapoch-Opatovciach (cesta po hrádzi bola rovnako kvalitná ako predtým). Z Koniaroviec do Dolných Lefantoviec pokračujem po menej frekventovanej asfaltovej ceste. Potom po štátnej ceste s hustejšou premávkou pár kilometrov smerom na Oponice.

Na lesnú cestu, ktorou by som mal prísť na hrad odbočujem asi na vrchole kopčeka Marcipánka pred obcou Oponice (už by sa ďalej len klesalo do dediny), kde je závora. Lesná cesta sa postupne zhoršuje a zužuje, pričom stúpanie sa zväčšuje. Za križovatkou lesných ciest už po dobrej lesnej ceste rovno, strmo hore (parádny zjazd naspäť) a na ďalšej križovatke lesných ciest doľava (po zelenej značke na hrad). Na hrade bolo pomerne živo, bol pekný slnečný deň. Z hradu sú pekné a celkom ďaleké výhľady. Nie som tu prvýkrát a tak môžem povedať, že vďaka dobrovoľníkom, ktorí sa oň starajú, vyzerá lepšie ako predtým. Urobili kus práce.

Naspäť po Dolné Lefantovce sa vraciam rovnakou cestou, ale potom ďalej na Nitru idem cez Dražovce a do Nových Zámkov hlavnou cestou cez Ivanku, Branč, Veľký Kýr, Komjatice... Pôvodne som chcel ísť z Nitry vlakom, ale dlho (1,5 h) by bolo treba čakať. Tak som si povedal, že bicyklom prídem rýchlejšie a aj sa to podarilo. Napriek tomu, že to bola celkom slušná porcia (cez 150 km) a nebolo to len o rovine, mal som pocit, že by som ešte mohol pokračovať ďalej.