Krásne lúky pod Žibricou
Krásne lúky pod Žibricou Zatvoriť

MTB Tribečská cyklohrebeňovka z Nitry

Jar a s ňou tiež cyklosezóna sa už blíži, takže mi napadlo predstaviť dve oficiálne cyklotrasy v okolí Nitry. Svojím profilom sú však totálne odlišné. Minule to bola "Ponitrianska cyklomagistrála - južná časť", tentoraz "Tribečská hrebeňovka" v oblasti Zobra a Žibrice.

1 deň
leto – 21.08.2017
Tribeč (CHKO Ponitrie) a Podunajská nížina (Podunajská pahorkatina)
Svoradov prameň, prameň Gáborka, Žirany (točka v parčíku pri kostole), Štitáre (prameň Kadar), Nitra (prameň Bugarka)
Nitra (vlak, bus)
» č.1081 Tribeč (1:50.000)

Tribečská hrebeňovka

Nitra, park – nábrežie Nitry – Zobor, liečebný ústav – Tri duby – Lyžiarska lúka – Trojchotár – sedlo pod Žibricou – Žibrica – Pod Dlhou skalou – Žirany – Remitáž – Jelenec – Kolíňany – Štitáre – Nitrianske Hrnčiarovce – Nitra, kasárne – nábrežie Nitry – Nitra, park

Dĺžka je 79 km so stúpaním 2188 a klesaním 1700 metrov (v smere od Nitry). Náročnosť je EXPERT a určená je na horský bicykel (MTB). Neprešiel som ju celú, bolo strašne teplo a zistil som, že by som sa nevedel vrátiť do Nitry. Takže zatiaľ opíšem len úsek po Remitáž a túto jar ju hádam dokončím, ale radšej na horskom bicykli.

Zobor

Vyrážam po značke Tribečskej hrebeňovky (Nitra – sedlo Penhýbel). Cyklotrasa začína v mestskom parku pri moste cez rieku Nitra, pokračuje ulicami mesta do kopca, miestami celkom prudko až k liečebnému ústavu na Zobore. Je tu pár informačných tabúľ. Tu som odbočil k Svoradovmu prameňu, lebo je neďaleko a potom prudko do kopca. Asi som nešiel po cyklotrase, to sa nedá vyjsť, musel som tlačiť.

Neskôr, vo vyšších častiach, kde nie je les, ale lesostep sa na cyklotrasu opäť pripájam. Po chvíli sa cyklotrasa od turistickej pásovej značky vedúcej na Zobor odpája a pekným singlom Zobor obchádza, až kým sa nenapojí na červenú pešiu Ponitriansku magistrálu. Tu som si všimol zvalené značenie. Ďalej pokračujem hrebeňovkou v súbehu s červenou pásovou značkou. Z riedko zalesnených vŕškov sú pekné výhľady, ale cesta je pre môj bicykel miestami ťažko zjazdná.

V sedle pod Žibricou sa odpájam od cyklohrebeňovky a pokračujem ďalej po chodníku pre peších, je tu krásny lesostepný úsek, nádherné pohľady na pyramídu Žibrice. Pod samotnou Žibricou začína prudké stúpanie, kamene, skaly a prakticky až na vrchol musím bicykel vyniesť. Dáva mi to poriadne zabrať, mám pocit, že v tomto teple (bolo cez 30 stupňov) dušu vypľujem.

Žibrica

Samotný vrchol Žibrice je zalesnený, je tu tabuľa a vrcholová kniha. Mali by tu byť nejaké zvyšky hradiska, ale ťažko povedať, čo je umelé a čo prírodné. Nie každý vie, že za vrcholom smerom ku kameňolomu je významná jaskyňa – priepasť. Videl som video - zlaňuje sa 50 metrov ako do studne a dole je sála s výzdobou. No verejnosti nie je prístupná.

Cesta dole je spočiatku príliš strmá. Na hanbu sveta z kopca tlačím či skôr znášam bicykel, ale po chvíli to už ide aj v sedle. Na cyklotrasu sa napájam „Pod Dlhou skalou“. Nasleduje pekný a rýchly úsek až po koniec lesa a ďalej asfaltkou a alejou do obce Žirany.

Za Žiranmi pokračujem poľnou cestou po okraji lesa, ale potom mi napadne pozrieť navigáciu, lebo sa mi niečo nevidelo a áno, idem zle. Je to dosť problematický úsek (nepoblúdil som jediný). Tam, kde sa poľná cesta stáča doľava, po okraji poľa je treba pokračovať rovno, napriek tomu, že sa zdá, že v húští nie je cesta. Ale za húštinou na vstupe do lesa je značka.

Remitáž

Lesná cesta sa postupne zlepšuje a celý úsek lesom cez mierny pahorok až k chatovej osade nad Jelencom (rekreačná oblasť Remitáž) na jeho druhej strane je veľmi dobre zjazdný a pekný. Keď natrafíte na prvé chaty, treba pokračovať ďalej, neodbočiť, aj keď značenie k tomu tak trocha navádza. Potom okolo rybníkov trasa opäť vchádza do lesa.

Tu som sa otočil. Keď je cez 30 stupňov, radšej sa na Tribečskú hrebeňovku nevydávajte. Po asfaltkách cez Jelenec, Kolíňany, Štitáre a Nitrianske Hrnčiarovce odchádzam naspäť do Nitry.

Zhrnutie

Už z ochutnávky trasy je jasné, že ide o pomerne náročnú trasu. Z koncového bodu - sedlo Penhýbel je pomerne zložitý návrat, takže prejsť ju naraz s návratom do Nitry nie je verejnou dopravou jednoduché. Dobrý popis trasy nájdete na webe Región Nitra-cyklotrasy.