Najnovší prírastok
Najnovší prírastok Zatvoriť

Recenzia Najkrajšie cyklookruhy 2. diel

Poznáte už dlhšie moju slabosť na knižky, mapy, atlasy a ďalšie tlačoviny voňajúce novotou. Do kníhkupectva chodím najradšej sama a nikdy neodídem naprázdno. Neobídem stojany s turistickými knižkami. Všetko nové si prezriem a vždy nájdem dôvod na kúpu. Naposledy som si moju cykloturistickú knižnicu obohatila o druhý diel Najkrajších cyklookruhov od vydavateľstva Dajama. V knižnici mám samozrejme aj prvý.

Výrobca
11,95 €
Obchody

Najkrajšie cyklookruhy 2. diel z edície Po Slovensku

Autorský kolektív: Daniel Kollár, Karol Mizla a František Turanský.

Autori sa na svojich cyklotúlačkách pohybujú v lokalitách známych už z prvého dielu, no v každej nájdu ďalšiu zaujímavú dvojtrasu.

Parametre knižky

Osvedčený formát 113 x 200 mm, s mäkkou väzbou, v modrej farbe s ikonkou cyklistu v pravom hornom rohu. Zadná obálka ponúka sumár spracovaných informácii.

Fotografie sú základom publikácie, spolu je ich 214 od piatich autorov. Všetky farbisto ukazujú krásy našej prírody vnímanej zo sedla bicykla. Fotka na titulnej strane nás ovanie cykloatmosférou pod Belianskymi Tatrami.

Úvodné slovo autora

V úvode knihy Daniel Kollár prezentuje zámer knižky, predstaviť nám cyklookruhy zaujímavé lokalitou, či prírodnými a kultúrnymi zaujímavosťami, s rôznou náročnosťou. Cyklokruhy sú pospájané do dvojíc v spoločne predstavenej lokalite v dvoch úrovniach dĺžky trasy a jej náročnosti, jeden je menej a druhý viac náročný. Umožňuje to v jednej lokalite stráviť spoločnú cyklodovolenku zdatnejším aj menej zdatným cyklistom.

Rozdelenie trás a ich spracovanie

Počet trás: 50 okruhov Rozdelenie podľa náročnosti:

• veľmi ľahká trasa - 4;
  • ľahká -9;
  • stredne náročná - 17;
  • náročná 13;
  • veľmi náročná - 7.

Rozdelenie podľa dĺžky:

• základné náročnejšíe okruhy od 36 do 119 km,
  • alternatívne menej náročné v rozpätí 13 - 62 km.

Každá lokalita je spracovaná obdobne ako v prvom diely na 8 stranách, v pevne zaužívanom slede - úvodná celostranová fotografia, popis lokality, popis prvej trasy, jej parametre, popis druhej trasy, jej parametre, mapový výrez v rozlíšení podľa dĺžky trate s vyobrazením náročnejšej trasy červenou a menej náročnej modrou farbou. V každej kapitole sú vždy dve zaujímavosti v modrom rámčeku. Nechýbajú pestré fotografie dýchajúce cykloatmosférou.

Z obsahu

Knižka ponúka cyklotrasy naprieč celým Slovenskom. Naši sprievodcovia sa v nej pohybujú nielen po zaužívaných a známych trasách, no popisujú aj mnohé novovznikajúce cyklotrasy - napríklad v oblasti Levočských vrchov, či podhoria Vysokých Tatier. Nezabudli ani na rovinaté trasy pri riekach, či cezhraničné trasy. Mňa osobne potešila trasa Juravou, ktorú máme tak povediac pod oknami. Na mnohých miestach sú spomenuté aj nové náučné chodníky, ktoré v súčasnosti rastú ako huby po daždi. Pomáhajú tak motivovať informáciami návštevníkov k ďalšiemu cyklobádaniu.

Pre mňa predstavujú Svidnícke okruhy asi najväčšie tajomno, veď spoznávať drevené chrámy východného obradu: bicyklom, to vonia dobrodružstvom. Z 330 drevených kostolov, ktoré boli v minulosti roztrúsené na severnom a východnom Slovensku, sa dodnes zachovala asi pätina. Ich najväčšia koncentrácia je v okrese Svidník. Nachádza sa ich tu 13, obvykle stoja na kopci obklopené zeleňou… Ďalej čítajte sami a ak sa do nejakej trasy zamilujete už v kresle, sadnite na bicykel a pošlite nám na HIKING správu, ako sa vám páčila.

Napriek možnosti hľadať informácie o cyklomožnostiach na internete, cyklo.hiking.sk nevynímajúc, je výborné mať kilometre ukryté v knižke vo vlastnej knižnici. Kto s tým súhlasí, určite neoľutuje, ak si o publikáciu obohatí svoju doma. Želám vám pekné čítanie a ešte krajšie zážitky z vašich vlastných cyklopotuliek naprieč našim rozprávkovým Slovenskom.