Od hradu k hradu – 2. diel

19.09.18
Keď vytiahnem z knižnice akúkoľvek knižku o hradoch a zámkoch, malý Kubko je hneď pripravený na spoločné čítanie. A tak kúpa 2. dielu knižky Od hradu k hradu z edície po Slovensku od vydavateľstva Dajama nebola žiadna náhoda. V pravom hornom rohu má ikonku turistu aj cyklistu. Nápad spojiť pre hradomilov do jedného celku dva rôzne hrady, zrúcaniny či ruiny, je zaujímavý nielen návštevou stavieb voňajúcich históriou, no zároveň aj možnosťou absolvovať pešiu túru či zabrať do pedálov bicykla.

Od hradu k hradu – 2. diel z edície po Slovensku

Od hradu k hradu z autorskej klávesnice Daniela Kollára a Jána Laciku obsahuje 20 výletov k 47 hradom naprieč stredným a východným Slovenskom, ktoré prešli osobne. Plynule tak nadväzuje na 1. diel, ktorý sa sústreďuje na západné Slovensko. Rovnako ako všetky knižky z edície Po Slovensku, má formát 113 x 200 mm, je brožovaná, s mäkkou väzbou. Informačná hodnota je rovnako v množstve fotografií získaných počas putovania od hradu k hradu. V tomto dieli je ich 146 od siedmych autorov.

Povesti či legendy vnášajú život do kamenných múrov stredovekých historických stavieb a spolu s dobovými fotografiami približujú hmatateľne dávno zabudnuté časy.

Jednotlivé kapitoly

Vzhľadom na vzdialenosti hradov v rámci jednej kapitoly, je tu tucet trás vhodných pre pešieho aj pre cykloturistu, sedem iba pre cyklistov a jedna iba pešo. Kapitola sa začína celostránkovou fotografiou jedného z hradov, obsahuje čriepky z histórie oboch hradov, nechýba krátka povesť s dobovou fotografiou, opis trasy medzi jednotlivými hradmi. Na celostranovom mapovom výreze je vyznačená cyklotrasa modrou farbou, pešia trasa čiernou farbou. Použitý mapový podklad je z VKÚ Harmanec, chýba mierka použitej mapy, ktorá je pri každej trase odlišná vzhľadom na odlišnú dĺžku trasy od 4 do 80 km.

Trasy na bicykli sú vedené mimo hlavných ciest, a tak sú bezpečné nielen pre skúsených cykloputovačov, ale aj pre rodiny s malými zvedavcami na štyroch kolesách či s batôžkami na chrbte.

Ľubovnianske hrady

Zaujala ma kapitola venujúca sa Ľubovnianskym hradom. Doteraz som mala dojem, že je len jeden, ktorý poznáme vrátane skanzenu pod jeho hradbami. Že vo vzdialenosti 20 km je aj druhý hrad - Plaveč, som zistila až listovaním v knižke. Už od 13. storočia sa vypína nad riekou Poprad. Dnes patrí medzi najviac ohrozené hrady na Slovensku, jeho obnova je zatiaľ veľmi opatrná.

Oba diely putovania Od hradu k hradu ponúkajú skĺbenie čoraz populárnejšieho pohybu na bicykli s návštevou známych aj menej známych hradov, resp. zrúcanín, na ktoré je naše Slovensko veľmi bohaté a pridávajú tak motivačné ciele putovania. A ak už príde obdobie dlhých zimných večerov, je to krásne čítanie a rozvíjanie fantázie pre malých a veľkých. Na jar tak budete parádne teoreticky pripravení. Ja sa na zimné podvečerné čítanie s vnukom už teraz veľmi teším.

Recenzia Od hradu k hradu – 2. diel Keď vytiahnem z knižnice akúkoľvek knižku o hradoch a zámkoch, malý Kubko je hneď pripravený na spoločné čítanie. A tak kúpa 2. dielu … » celý článok 19/09/18 Daniela Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Najkrajšie cyklookruhy 2. diel Poznáte už dlhšie moju slabosť na knižky, mapy, atlasy a ďalšie tlačoviny voňajúce novotou. Do kníhkupectva chodím najradšej sama a nikdy neodídem naprázdno. Neobídem stojany s turistickými knižkami. Všetko nové si prezriem a vždy nájdem dôvod na kúpu. Naposledy som si moju cykloturistickú knižnicu obohatila o druhý diel Najkrajších cyklookruhov od vydavateľstva Dajama. V knižnici mám samozrejme aj prvý. 21/06/18 Daniela Mäkká Mapy a knihy
Recenzia Od hradu k hradu Mám veľkú slabosť pre knihy, kníhkupectvá majú zo mňa naozaj radosť. Aj internetové. Naposledy ma oslovila novinka z dielne vydavateľstva Dajama, knižka z edície po Slovensku: Od hradu k hradu. Náš najstarší vnúčik totiž miluje hrady a najmä zrúcaniny. Už ich navštívil viacero po celom Slovensku. Doma si rád prezerá knižky s touto tematikou a čo si sám nedomyslí z obrázkov, to mu musíme prečítať. 04/10/17 Daniela Mäkká Mapy a knihy

Svet Traunsee, Langbathseen a Offensee s cyklovozíkom Známy pohľad na traunkirchenský kostolík „plávajúci“ na Traunsee so siluetou majestátneho Traunsteinu v pozadí, ale aj menej okukaný … » celý článok 18/10/18 Jitka Švarcová Svet
Recenzia Peter Wohlleben – Sprievodca lesom Knihu mi podsunul kamarát Juro so slovami: „Mám pre teba dobré čítanie.“ Najskôr asi mesiac nedotknute ležala medzi ostatnými knihami na nočnom stolíku, no keď som ju otvoril, zistil som, že to ma veru bude baviť. Autor je síce Nemec, ale poznatky z jeho knihy sa dajú aplikovať aj pre našu krajinu. Z každej stránky cítiť, že Wohlleben je skutočný milovník lesa a vo svojej knihe sa delí s čitateľom zábavnou formou a v prepojení s praxou o svoje zážitky z lesa. 17/10/18 Zdeno Vasilišin Mapy a knihy
Túra Hermanovce – Bachureň – "Várheď" – Jarovnice Hradiská na východnom Slovensku nie sú až také známe ako inde. Preto ma vcelku prekvapilo, keď som v mape objavil jedno v podhorí Bachureň. Keďže najideálnejšie tam bolo zájsť v mimovegetačnom období, tak som musel čakať na jar. Pravý čas nastal v marcovú nedeľu, keď bolo príjemné teplo a po zime som bol hladný po dlhšej túre. 15/10/18 Henrich Tomáš Šariš

Od hradu k hradu – 2. diel 19/09/18 00:00 nová téma
    • Daniel Kollár a Ján Lacika, vydavateľstvo Dajama

• kriedový papier

• 12,- €

• Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.