Cyklotúra

Záhorským podhorím Malých Karpát

14.03.19
Zima na ústupe spolu so zvyšujúcou sa teplotou vzduchu láka podniknúť dlhšie výjazdy do lokalít, kde človek dlhšie nebol. Tak je to aj s dnešným cyklovýletom. Rád by som navštívil miesta, kde sa ešte cez pracovný týždeň za svetla nedostanem, a pridal k nim aj čosi naviac.

Trasa

Veľké Leváre – Studienka – Plavecké Podhradie – Sološnica – Baďura – Vývrat – Kuchyňa – Jablonové – Lozorno – Zohor – Bratislava, Devínska Nová Ves

Polovica februára môže mať na Záhorí rôzne podoby. Buď plno snehu alebo takmer jar. Pre rok 2019 platí druhá možnosť. Sneh sa dávno roztopil.

Dnešný výjazd začínam presunom na železničnú stanicu v Devínskej Novej Vsi, odkiaľ sa za pol hodinu prepravím vlakom do Veľkých Levárov. Vhodný začiatok trasy s viacerými možnosťami kadiaľ ísť. Trasu mám približne naplánovanú, takže bez dlhých rečí šliapem v ústrety prvým kilometrom.

Borovicové lesy Záhoria

Pohodlná asfaltová cesta cez vojenské lesy, kde v tieni, mimo slnečných lúčov ešte mrzne, ma po 10 km privedie do obce Studienka. Bez zastavenia pokračujem ďalej, opäť cez vojenské lesy. V nich treba byť obozretný a radšej si dopredu naštudovať harmonogram, kedy sú prístupné verejnosti. Ináč sa riskuje pokuta. Asfaltka končí, pokračujúca lesná cesta má mnohé odbočky, ktoré sú takisto zjazdné. Či už smer Rohožník, Senica alebo Sološnica. Po opustení lesa sa ihneď ukáže moje obľúbené pohorie. Slnkom zaliate Malé Karpaty na pozadí, v popredí vlhká poľná cesta. Predsa len, je ešte zima, slnko nemá takú silu, aby ju úplne vysušilo.

Lúkami a dolinami smer Vývrat

S 20 km v nohách a pohľadom na neďaleký Plavecký hrad, prichádzam do obce Plavecké Podhradie. Práve tu končí jazda sezónneho vláčika Záhoráčika, premávajúceho od apríla do októbra. Malebná obec, obkolesená mnohými neprístupnými jaskyňami. Po žltej značke stúpam v tieni kopca Vápenná na lúky a pred sebou prvý výhľad. Okolie mám rád, charakter tejto časti Záhoria je nezameniteľný. Rovina, kde-tu dedinky a za chrbtom horstvo Malých Karpát. Rozmýšľam v akom stave je lúčna cesta, ktorá ma čaká. Prekvapivo dobrá. Síce vlhšia, ale nič nezostáva na chrbte. Úsek medzi Plaveckým Podhradím a Sološnicou ozvláštni pár metrov štvorcových snehu. Bezpodmienečne si ho odfotím. Rarita.

Záhradkárska osada napravo, lesná cesta s prameňom naľavo a klesanie do Sološnickej doliny. Dlho sa v nej neohrejem, ihneď stúpam popod Veľký Peterklin až k asfaltke do kameňolomu. Cestu mi skrížia muflóny a následne nákladné autá. Kameňolom na melafýr je činný a postupne odhryzáva z Peterklinu. Asfaltkou pokračujem klesaním až na rázcestie Baďura. Možnosť pokračovať do Rohožníka, pod Vysokú alebo do sedla Skalka. Možností je mnoho, avšak vyššie polohy sú stále pod snehom, nechám si zájsť chuť. Pri gaštanovej aleji si pozorné okno všimne pozostatky modrej turistickej trasy, ktorá tadiaľto kedysi viedla a ešte pozornejšie oko aj zvyšky lesnej železnice z Malaciek. Celé okolie dýcha históriou, ktorá bola narušená v lokalite Vývrat. Tou bez zastavenia preletím a pokračujem v ústrety rovnomennej doline.

Do Kuchyne

Asfaltka je kvalitná, objavujú sa prvé stopy snehu. Pri lúčke a v miestach, kde klesala lesná železnička z úbočia Vysokej, trošku riskujem. Plánujem totiž prechod do druhej doliny. S bicyklom to znie zvláštne, opak je pravdou. Nachádza sa tu totiž jeden z najelegantnejších prechodov, ktoré som v Malých Karpatoch videl. Príjemná, jemne stúpajúca lesná cesta, vybudovaná presne v najužšom a najnižšom mieste hrebienka Ostrý vrch-Vysoký Rajd, je napriek troške snehu bez problémov zjazdná. V sedle, pri takmer 360-stupňovej zákrute sa oplatí pozrieť priehlbinu. Ide o prieskumnú pingu. Je neklamným znakom blízkosti kuchynskej historickej banskej oblasti. Elegancia pokračuje aj na druhej strane, klesanie mierne a som v Modranskej doline.

Mohol by som pokračovať na Čermák, prípadne pod Čertov kopec. Avšak viem čo by ma čakalo. Sneh a tlačenie. Daná činnosť nie je dnes v pláne, pohodlne klesám asfaltkou smerom na západ. Po ľavej strane je otvor pyritovej prieskumnej štôlničky V-938. Klasický rozbahnený úsek od milovníkov ťažby dreva a som v Kuchyni. V nedávnej minulosti bola obec jedinečnou vďaka prítomnosti Bobrej hrádze nad vodnou nádržou. Jej zvyšky sú len smutným pozostatkom obdivuhodnej atrakcie.

Poľné cesty Záhoria

Pohľadom na biele lúčky pod Čertovým kopcom a pri pomerne vysokej teplote (okolo 11 °C), smerujem poľnou cestou k letisku. Opisovať stále fungujúce smetisko, ktorému sa nedá vyhnúť, nemá význam. Pri bráne vojenského letiska idem kúsok po asfaltke a pár metrov aj po hlavnej ceste. Určite neodporúčam jazdiť bicyklom po neďalekej hlavnej ceste Rohožník - Kuchyňa - Pernek, ktorá slúži až do augusta tohto roka ako jediné spojenie mnohých záhorských obcí s okresným mestom Malacky. Dôvodom je kompletná, ročná uzávera hlavnej cesty Rohožník - Malacky a jej rekonštrukcia. Premávka je tu značná, cesta úzka a rozbitá. Treba radšej využiť príjemné rovnobežné poľné cesty. Pernecké rybníky sú takisto zaujímavým miesto na trase, je možnosť tu poplatkovo chytať ryby.

Lúčno-poľné úseky ma vedú k Jablonovému. Okolie plné zveri, ktorá sa tu pasie. Križujem vojenskú asfaltku do Malaciek a zjazdnými pieskovými cestami som onedlho v Lozorne. Tu je možnosť na občerstvenie a voľby iného variantu ďalšej trasy. Smer Košarisko alebo modrou značkou na Biofarmu a do Stupavy. Mne sa pozdáva iná možnosť. Pokračujem okolo priemyselného areálu, do ktorého bola kedysi vybudovaná železničná vlečka. Jej súčasný stav je pre neznalého, mierne povedané, mätúci. Nadjazdom nad D2, križovanie hlavnej cesty a opäť poľná cesta. Všetky úseky by si zaslúžili vyznačiť, ide o pohodlné a bezpečné možnosti na cyklistiku. Spojenie susedných obcí je zmysluplnejšie ako hlavnými cestami. Prichádzam k železničnej trati Bratislava - Kúty, kde je rázcestie. Láb, Plavecký Štvrtok, Zohor. V ústrety poslednej možnosti ma práve vedie vyjazdený chodníček. Necítim únavu, ide sa celkom dobre, hlavne - nefúka vietor.

Záver

Zohor je za mnou, cesta okolo skládky a pri Devínskom Jazere sa napájam na cyklochodník okolo rieky Morava. V každom ročnom období má svoje čaro. Marcheggské mosty a približujúca sa Devínska Kobyla sú neklamným znakom, že sa blížim do cieľa trasy.

Počas necelých 80 km som navštívil rôznorodé lokality. Rovina Záhoria, zvlnené podhorie Malých Karpát, ale aj krátka lesná časť boli príjemnými zložkami dnešného skoro jarného výjazdu. V každej navštívenej obci je možné trasu pozmeniť a vybrať sa inou cestou. Záhorie je vďačnou oblasťou na spoznávanie v každom ročnom období.


 
 
Najnovšie články autora
 
Cyklotúra Záhorským podhorím Malých Karpát Zima na ústupe spolu so zvyšujúcou sa teplotou vzduchu láka podniknúť dlhšie výjazdy do lokalít, kde človek dlhšie nebol. Tak je to aj s … » celý článok 14/03/19 Vladimír Lukačovič Malé Karpaty, Záhorie
Cyklotúra Nivou Moravy z Bratislavy do Skalice Začiatok zimného obdobia nemusí byť prekážkou v absolvovaní dlhších cyklovýletov. Stačí sa vhodne obliecť, vybaviť slnečné počasie a bezvetrie, mať celý deň voľno a už len rozmýšľať, kam sa vybrať. Prvý decembrový týždeň ma zaujala nenáročná trasa okolo rieky Morava, z Bratislavy do Skalice. 20/12/18 Vladimír Lukačovič Záhorie
Cyklotúra Skalica – Šance – Sobotište – Smrdáky – Kúty Leto je ideálne obdobie na cyklovýlety. Po včerajšom dni v Považskom Inovci ma dnes lákajú bližšie končiny. Premýšľam nad okolím Myjavy, Senice a Skalice, kde sa stretávajú Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina a Borská nížina. Lokality, ktoré nebudú nové, ale rád ich pravidelne navštevujem. 02/03/17 Vladimír Lukačovič Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +
Najnovšie články na titulke
 
Rada S rádiostanicami PMR na horách ešte bezpečnejšie S prenosnými rádiostanicami je zábava a sú tiež praktické. Hodia sa ako doplnok voľnočasových aktivít, v pracovnom nasadení, pri … » celý článok 08/11/19 Rudo Madár Bezpečnosť
Recenzia Fjällräven Abisko Lite 1 – ľahký stan pre jedného Pri balení sa na týždňový jesenný prechod naťažko som riešil hmotnosť výstroja a stany, ktoré mám doma, vážili viac, ako by sa mi páčilo. Požičal som si preto ľahký jednomiestny stan Fjällräven Abisko Lite 1. S touto značkou sa nízka hmotnosť väčšinou nespája, skôr naopak, no tento stan je výnimkou. Ide o jednomiestny dvojplášťový stan tunelovej konštrukcie s hmotnosťou pod 1,8 kg. Iste, nájdu sa gramárske špeciály, ktoré sú ešte ľahšie, no úlohu zohralo aj to, že že som išiel do domovského prostredia stanu – na Kungsleden do Švédska. 06/11/19 Ľubomír Mäkký Stany a spacie vaky
Túra Wiktorówky - symbolický cintorín poľských Tatier Ako v našich Tatrách, tak aj v poľskej časti môžeme nájsť pietne miesta venované obetiam, spätým s nepriazňou osudu v horách. Vydáme sa na krátku prechádzku údolím Filipka. Jej pravá odnož, Dolina Złota, nás dovedie ku kostolu so symbolickým cintorínom. Výšľap si obohatíme piknikom na veľkej lúke Rusinowa Polana s “bacówkou” a sezónnym pasením oviec. Druhým magnetom dňa budú nevšedné panorámy štítov z poľskej strany. 02/11/19 Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry, Poľsko

 
 
 
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Záhorským podhorím Malých Karpát 21/03/19 10:52 6 príspevkov
Fakty
  • Pohoria
    • Záhorie: Záhorská nížina - Borská nížina, Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)

  • Počet dní
    • 1

  • Trasa
  • Nadmorská výška
    • max: 425 m n. m. – sedlo medzi Vysokým Rajdom a Ostrým vrchom

    • min: 140 m n. m. – Devínska Nová Ves

  • Prevýšenia
    • stúpanie: 786 m

    • klesanie: 820 m

  • Vzdialenosť
    • 78 km

  • Náročnosť
    • 2

  • Ročné obdobie
    • zima

  • Dátum túry
    • 16.02.2019

  • Štart trasy
    • šírka: 48.509 ° SŠ
      dĺžka: 17.0186 ° VD
      » Mapa

  • Koniec trasy
    • šírka: 48.21028 ° SŠ
      dĺžka: 16.97272 ° VD
      » Mapa

  • Voda
    • prameň pod Malým Roštúnom, prameň nad záhradkárskou osadou nad Sološnicou

  • SHOCart mapy
  • Doprava
    • Veľké Leváre (vlak, bus)
      horský bicykel
      Devínska Nová Ves (vlak, bus, MHD)

Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.

0.82