Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Za Dunajovom
Za Dunajovom Zatvoriť

Cyklotúra Nová kysucká cyklotrasa Dunajov – Oščadnica

Rada by som upriamila pozornosť na novú cyklotrasu, ktorá bola ešte koncom roka 2018 vybudovaná medzi kysuckým Dunajovom, Krásnom nad Kysucou a Oščadnicou. Začiatkom jari sme si boli cyklotrasu prejsť. Rodiny, kde vyrastajú malí cyklisti, určite veľmi poteší. My sme sa na ňu tešili celú zimu, že si ju v jari prejdeme. Z cyklotrasy sú dostupné aj iné, už staršie cyklotrasy, a tak sa rozširujú doterajšie možnosti. Nová cyklotrasa vedie popri rieke Kysuca. Trasa je široká asi 2,5 metra, obojsmerná, doplnená o vodorovné značenie ako aj dopravné značky. O miestnych zaujímavostiach informujú náučné tabule popri trase.

Vzdialenosť
20 km
Prevýšenie
+300 m stúpanie, -300 m klesanie
Náročnosť
ľahká, 1. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Obdobie
jar – 24.03.2019
Pohoria
pomedzie Javorníkov a Kysuckej vrchoviny
Trasa
  • Štart: mapa
  • Koniec: mapa
  • Najvyšší bod: 540 m n. m. Oščadnická kalvária (Kalvárska hora)
  • Najnižší bod: 368 m n. m. Dunajov, hrádza Kysuce
  • Mapa: Otvoriť mapu v novom okne
Doprava
Dunajov (vlak, bus), cestný bicykel
SHOCart mapy
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Kysucké Nové Mesto – Dunajov

Kysucké Nové Mesto, spevnená cesta – Lipka – poľné cesty do Ochodnice – asfaltová cesta z Ochodnice do Dunajova

Bolo by ideálne, keby bola klasickou cyklotrasou prepojená priamo celá trasa Žilina - Oščadnica. Takáto cyklotrasa zatiaľ nie je, problémom sú napríklad v katastri Ochodnice nevykúpené pozemky. My bývame v Kysuckom Novom Meste, bicyklujeme v bezprostrednom okolí. Hľadali sme teda napojenie na novú cyklotrasu. Ak vám neprekážajú poľné cesty, od Kysuckého Nového Mesta môžete vyraziť na bicykli. Od sídliska Kamence pokračujte po spevnenej ceste k starej rozkonárenej lipke za mestom, potom prejdite cez železničnú trať a pokračujte asfaltovou cestou popod les smerom na Škorčie a držte sa stále železničnej trate. Cestu vystrieda poľná cesta, vedúca poza obytné domy so záhradami, až do Ochodnice. Stav cesty je závislý od toho, nakoľko pršalo a bolo mokro. Cesta nie je spevnená, ale za suchého počasia sa dá prejsť, ak sú kaluže, tak ich obchádzame alebo na kúsku prenášame bicykle. Pred železničným priecestím v Ochodnici sa napojíte na asfaltovú cestu pre autá, ktorá vás dovedie do Dunajova - východiska novej cyklotrasy. Premávka medzi Ochodnicou a Dunajovom nebýva veľká, pretože nie je hlavnou cestou.

Dunajov

nová cyklotrasa Dunajov – popri Kysuci - Krásno nad Kysucou – sútok Bystrice a Kysuce – popri Kysuci – okolo železničnej stanice Oščadnica - Oščadnica Píla + červená cyklotrasa Oščadnica (pri kaštieli) – Kalvária a naspäť

Nová cyklotrasa začína na začiatku Dunajova - na hrádzi pri rieke, ktorá tečie popri pravej strane. Kým tu cyklotrasa na hrádzi nebola, chodili sme na bicykloch poza bytovky cestou pre autá tesne pod hrádzou. Teraz máme z cyklotrasy na vyvýšenej hrádzi nadhľad.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

V prípade, že prídete autom, nám sa na nástup na novú cyklotrasu osvedčilo miesto v Dunajove o niečo ďalej za bytovou výstavbou, kde je pod hrádzou malá plocha na parkovanie.

Ideme po hrádzi a prechádzame popod kamenný most. Kúsok za modrým zábradlím stojí tabuľa, ktorá sa venuje Dunajovu. Patrí do okresu Čadca – nie Kysucké Nové Mesto a svojou polohou sa medzi Žilinou a Čadcou nachádza približne v polovici. Prvá zmienka o obci pochádza z roku 1598. Rieku máme stále po pravej strane a trasa nás vedie severným smerom. Vŕby pri rieke sú už napučané a nebude dlho trvať, už tu bude zeleno.

Krásno nad Kysucou

Dostávame sa do katastra Krásna nad Kysucou, predtým ako prechádzame na pravú stranu rieky cez ďalší mostík, si čítame tabuľu, ktorá sa venuje hlavnej dominante - kostolu sv. Ondreja. Dozvedáme sa, že svojou dĺžkou je najväčším kostolom na Kysuciach, postavený bol v roku 1861. Po ľavej strane obďaleč za riekou pozorujeme bytovky. Cesta prechádza priemyselnou zónou, sú tú rôzne firmy. Keď naberáme viac severozápadný smer, ukazuje sa pred nami v diaľke úzka biela veža spomínaného kostola. Podchádzame most, to ideme okolo obytných domov so záhradami. Stále držíme líniu popri rieke až prichádzame ku kostolu - na malom námestí sa predáva zmrzlina. Občerstviť sa dá aj v reštaurácii.

Na námestí odbočujeme doľava, znova sa približujeme k rieke. Napravo prechádzame okolo futbalového ihriska a umelej trávy, kde sa práve hrá futbal. Zozadu prichádzame na kraj ďalšieho námestia, kde je detské ihrisko, pizzéria, malá fontána či vlastivedné múzeum. Múzeum propaguje jedna z tabúľ - hlavným lákadlom je replika mamutej samice v životnej veľkosti. Okrem toho je tu expozícia histórie Kysúc a geologická expozícia. Múzeum je otvorené každý deň okrem soboty. Ďalšia tabuľa spomína zaujímavú skutočnosť, že celé Krásno nad Kysucou obkolesuje až štyridsať osád a láka na ich obhliadku, či už pešo alebo na horskom bicykli – ide o tzv. Krásňanský drapák. Nuž, tí, čo majú radi náročnejšiu a adrenalínovú jazdu na bicykli, si tiež prídu na svoje.

Sútok Kysuce a Bystrice

Zostávame verní našej jednoduchšej cyklotrase. Míňame sútok Kysuce a Bystrice – sme vo výške 385 metrov nad morom a odpájame sa doľava. Tí, ktorí chcú pokračovať do Bystrickej doliny, kde bola cyklotrasa vybudovaná už dávnejšie, nasledujú Bystricu, ktorá sa čochvíľa stáča a naberá juhovýchodný smer. Mostíkom prechádzame ponad Bystricu, popred komín a vychádzame do malého briežka, aby sme sa na druhej strane z neho spustili na široké roviny. Kysucu máme po ľavej strane. Nasledujú zákruty, ale potom sa profil vyrovnáva. Obytné domčeky nechávame definitívne za sebou. Za Kysucou vedie železničná trať, a tak tu máte dosť veľkú pravdepodobnosť, že uvidíte či začujete húkajúci vláčik. Táto časť cyklotrasy sa mi osobne páčila asi najviac, na viacerých miestach sa dá zísť aj dolu ku rieke. Veľmi sa nám páčila aj železničná stanica Oščadnica – na chvíľu sme zosadli z bicyklov a cez lávku ponad rieku sme prešli až k nej.

Oščadnica

Náučná tabuľa pri lávke sa venuje Oščadnici, ktorá je najmä známym lyžiarskym strediskom, a to vďaka masívu Veľkej Rače, ktorá sa týči priamo nad ňou. Počas leta je to výborná lokalita na turistiku či bicyklovanie. Vôbec som nevedela, že Oščadnica sa kľukatí v takmer 14 kilometrov dlhej doline potoka Oščadničanky a svojou rozlohou 5800 hektárov patrí medzi najväčšie na Kysuciach. Nuž, tvorí ju 100 osád a má asi 5700 obyvateľov. My sme sa rozhodli si v Oščadnici obzrieť Kalváriu s kostolíkom Sedembolestnej Panny Márie, ktorý bol postavený v roku 1948 a stojí nad Kalváriou na malom kopčeku. Keď od horného konca Oščadnice schádzate dolu, kalvársky kostolík je miesto, ktoré neujde pozornosti.

Ku Kalvárii

Cyklotrasa sa vzďaľuje od rieky a prechádza okolo Píly. Potom sa zatáčame na východ. Tu nová cyklotrasa končí. Prechádzame cestu pre autá - sme v časti Oščadnica-Píla a je tu modrá turistická značka. Napájame sa na staršie červené céčko, ktoré nás vedie popod hlavnú cestu a odbočujeme doľava. Na druhej strane cesty stojí cyklistický smerovník s názvom Oščadnica - pri kaštieli.

Zo širokého počtu možností, ako ďalej, ku kaplnke ideme po spomínanom červenom C-čku popri potoku Oščadnica. Údolím mierne stúpame, veríme, že tu budú pekné scenérie. Čoskoro zisťujeme, že to nebude také jednoduché. Asi sa tu robila kanalizácia, a tak je naša cyklotrasa na dosť dlhom úseku bez asfaltu a ideme po utlačených kamienkoch. Je to hrkálka. Neprekáža, zvládneme to. Stále sa držíme popri potoku, míňame obývané domčeky. Chodník je miestami dosť úzky, až musíme dávať pozor, aby sme nevstúpili niekomu do dvora. Na niekoľkých miestach sú na potoku pekné malé kaskády. Za Športhotelom vedie cyklotrasa popri hlavnej ceste.

Sprava sa neskôr pripája žltá turistická značka. Aj tá nás vedie ku kopčeku s kostolíkom. Je to mierne stúpanie do kopca. Na začiatku zvládam ísť aj na bicykli, ale keď musím na ceste zastať kvôli predbiehajúcemu autu, už sa nedokážem rozbehnúť. Kúsok teda bicykel tlačím, potom naň nasadám, ale posledné metre pred kostolíkom ma nútia opäť zosadnúť.

Vychádzame na malú vyhliadku, kde je pekný výhľad na Oščadnicu a jej bezprostredné okolie. Z druhej strany ako sme prišli na bicykloch, vychádza ku kostolíku po serpentínach Krížová cesta. Kalváriu postavili oščadnickí veriaci z vďačnosti za to, že v roku 1945 počas II. svetovej vojny, kedy sa takmer 30 dní urputne bojovalo na blízkej Veľkej Rači, nikto z obyvateľov nepadol a obec vyviazla bez pohromy. Kostolík je otvorený, a tak do neho vchádzame. Tak ako Kalvária, aj kostol bol vystavaný výlučne z milodarov miestnych farníkov, rodákov, robotníkov a oščadnických bratov a sestier žijúcich v USA.

Na spiatočnej ceste prechádzame Oščadnicou hlavnou cestou pre autá, pri kruhovej križovatke odbočujeme doľava a pri Píle sa znova napájame na novú cyklotrasu. Teším sa jej peknému hladkému povrchu.

Záver

Nová cyklotrasa má svoju príťažlivosť vďaka rieke Kysuca, spestrením cyklotrasy sú tipy a zaujímavosti regiónu popri trase. Je výborné, že cyklotrasy, ako je táto, vznikajú - pre rodiny s deťmi je to výborná príležitosť, ako tráviť čas aktívne. My sa sem vyberieme určite viackrát, pretože Bystrickú dolinu sme už niekoľkokrát prebicyklovali a toto je pre nás niečo nové – neopozerané. Pre pokročilých cyklistov môže byť cyklotrasa nástupom na iné, ťažšie cyklotrasy.

Na cyklotrase sme stretli rekreačných bežcov, psíčkarov, korčuliarov. Niektorých korčuliarov ťahali ich štvornohí miláčikovia. Boli tu aj mamičky s kočíkmi či deti na kolobežkách – to bolo v nedeľu poobede. Pri návšteve trasy v nedeľu dopoludnia tu prevažovali cyklisti a bola tu menšia premávka.

Verím, že novú cyklotrasu zavedú do svojho harmonogramu aj cyklobusy premávajúce zo Žiliny, aby sa stala viac dostupná aj pre ľudí zo širšieho okolia. Na stránke SAD Žilina je uvedený harmonogram cyklospojov od 1. mája 2019.

Fotogaléria k článku

Najnovšie