Jarný les pod bratislavským Kamzíkom
Jarný les pod bratislavským Kamzíkom Zatvoriť

MTB Jarný cyklobudíček v Malých Karpatoch a nový trail Slalomka

Veľkonočné sviatky vyšli tento rok až po skialpovej uzávere v Tatrách, preto sme ostali v Bratislave, kde je pekná sýtozelená jar. Keďže množstvo ľudí vyrazilo za rodinami a horami, malokarpatské lesy v okolí hlavného mesta boli bez zvyčajných davov, ktoré sa tam bežne premávajú v každý slnečný pekný deň. V sobotu sme sa vybrali s Mišom a Maťom prevetrať bicykle, skontrolovať niektoré singletraily a bufety.

1 deň
jar – 20.04.2019
Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
bufety na Kačíne a Bielom kríži (Včelín)
Bratislava (vlak, bus), horský bicykel
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Ranná rýchloúdržba

Ráno vyberám bicykel a narýchlo urobím najnutnejšiu údržbu. Rýchla sprcha zmyje prach, odmastním a umyjem reťaz, vysuším na slnku, naolejujem a handričkou ju zbavím prebytočného oleja.

O správnej údržbe reťaze si môžete prečítať v článku Reťaz, to je potvora

Potom si spomeniem, že od minulého roka mám odloženú novú pätku zadného prehadzovača, no doteraz sa mi ju nechcelo namontovať. Tak reku, rýchlo urobím. Lenže, strhnem imbus. Čo teraz? Keď už to mám rozobraté, tak sa nevzdávam. Natlčiem do strhnutého imbusu torx a nakoniec to povolí. Vymením pätku a oceňujem, že s novou pätkou je v balení aj nová skrutka.

Od Figara cez Ahoj na Kamzík

Z Vajnor to vezmem klasicky po Jurskej ceste, okolo BEZ-ky a za nadjazdom sa pripojím na cyklotrasu Jurava do Rače. Keďže ranný servis si vyžiadal viac času, ako som očakával, pomôžem si v Rači električkou. Chalani ma už čakajú pri zmrzlinárni. Je zavretá.

Po krátkej porade to vezmeme zhurta, priamo hore na Kamzík cez Ahoj. Prepletieme sa uličkami vilovej štvrte a zahneme do lesa. Je nádherne svetlozelený, žiadny otravný hmyz. Toto obdobie mám v Malých Karpatoch najradšej. Na Kamzíku posedíme na lúke pri bufetoch, dáme si pivko a pokračujeme smer lanovka.

Modrým trailom do doliny Vydrice a hore na Kačín

V lese v okolí pod lanovkou sa rozrástol Bikepark Koliba. Pamätal som si tu len downhill trasu Rohatka a tak som sa lokalite vyhýbal. Prirobili tu však aj jednoduchšiu "detskú" trasu označenú modrou značkou. Pustili sme sa po nej a bola celkom v pohode aj pri mojich nižších technických schopnostiach. Zákruty sú pekne klopené, je tu viacero dvojvĺn a ak je niekde niečo náročnejšie, dá sa to obísť. No bez celoodpruženého bicykla by som sem aj tak neodporúčal chodiť.

Trasa nás vypľuje neďaleko údolnej stanice lanovky. Krátko pokračujeme po asfaltke smer Železná studnička, no pri rybníku odbočíme doprava a stúpame hore cestičkou, ktorou zvyčajne chodievam opačne po dojazdení Cerovej dráhy. Jej koniec minieme a širokou zvážnicou stúpme cez Malý Drieňovec a Šmahy na Kačín, kde opäť posedíme v bufete.

Cerovou dráhou na Malý Slavín a Biely Kríž

Z Kačína sa vyberieme po asfaltke severovýchodným smerom najprv strmo hore a poton chvíľu dole až prídeme do polovice Cerovej dráhy, asi najznámejšieho singletracku v bratislavských Malých Karpatoch. Odbočíme doľava na Cerovku a ideme ju opačne oproti tomu, ako zvyčajne, teda prevažne stúpame. Cerovka nás dovedie až na Malý Slavín, kde sa nezdržujeme a pokračujeme na Biely kríž, kde si opäť posedíme na lúke pri bufete Včelín.

Vrchná časť trailu Biely kríž a trail Slalomka

Z Bieleho kríža máme v pláne zísť do Rače. Bežne chodievame BK trailom až dolu, no tentoraz sme chceli skúsiť niečo nové. Dolu sme preto išli vrchnou časťou BK trailu a v mieste, kde prechádza na druhú stranu asfaltky, sme to stočili doprava po zvážnici smer Šenkárka a Dolný Červený kríž, kde začína nový trail Slalomka. Jeho úvodná časť mierne stúpa a následne klesá hrebienkom s riedkym lesom. Povedal by som, že až po vrcholovú stanicu bývalej zjazdovky (odtiaľ názov trailu Slalomka) je to priam malebné. Samotný zjazd je možné následne ísť dvomi vetvami – ťažším čiernym alebo ľahším modrým variantom. Vybrali sme si ľahší, no aj tak bol značne náročný. Po prekrižovaní asfaltky prekvapil oznam na strome – viď foto – radšej to nechávam bez komentára.

Bez komentára

Záverečné metre boli hodne náročné, treba bicykel presne viesť a napriek pocitom radšej trochu pridať, aby sa človek niekde nezasekol pri kameni. Celkovo hodnotím trasu ako náročnú, no to som si na začiatku myslel aj o BK II a po pár jazdách som si to už vyslovene užíval.

Na pivo k Ábelovi a záver u Optimistu

V Rači sa od nás odpojí Mišo, lebo má ešte nejaké povinnosti. S Maťom ideme ešte skontrolovať situáciu do malého remeselného pivovaru U Ábela v Rači a taktiež do Optimistu medzi Račou a Svätým Jurom. Kontroly dopadli na jedničku. Potom idem sám nazad do Vajnor okolo BEZ-ky tak, ako ráno. Maťo má inú cestu.

Bratislavské Malé Karpaty poskytujú veľmi dobré možnosti vyžitia aj cyklistom, ktorí chcú viac ako sa len voziť po zvážniciach či asfaltkách. Potešujúce pritom je, že za ostatné roky miestni jazdci z rôznych občianskych združení postavili a starajú sa o množstvo tratí. Separácia výkonnostnejších cyklistov od bežných cyklistov či turistov prispieva k aj k bezpečnosti a k lepšiemu spolunažívaniu pri rekreácii.