Prejazd divokým trailom
Prejazd divokým trailom Zatvoriť

MTB Krasňanský a Päťbojársky trail

Nevedela som sa dočkať voľného sviatočného júlového dňa, ktorý strávim na bicykli. Single traily som si obľúbila a vždy sa poteším, keď spoznám nový trail. Mojim prvým veľkým zážitkom bola Cerová dráha, ktorej trať sa kľukatí malokarpatskou divočinou a vy tam zažívate pocit, akoby ste sa nachádzali v hlbokých lesoch Veľkej Fatry.

1 deň
leto – 05.07.2019
Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty, Bratislavský lesný park)
  • Najnižší bod: 140 m n. m. Bratislava, Krasňany
Šínweg
Bratislava (vlak, bus MHD) - Krasňany (bus, MHD)
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)

Bratislava, mestská časť Krasňany – vodná nádrž Vajspeter – horáreň Krasňany – Krasňanský trail – Tri Duby – Päťbojársky trail – Spariská - Pekná cesta, Šínweg

Stretli sme sa cyklopartia nadšencov - lovcov trailov. Z bratislavského sídliska Krasňany, ktoré by malo mať atribút chráneného sídliska plného zelene a rozumnej výstavby, sme prechádzali okolo malej nádrže vyzdobenej močiarnymi trstinami a plávajúcimi kačičkami. Poľná cestička popri vinohradoch nás zaviedla k farme. Vládla tu dedinská atmosféra s pasúcimi sa ovečkami, kozami, kravkami aj kohút nám zakikiríkal. Stúpali sme poľnou cestičkou a obdivovali sme bujnú zelenú vegetáciu, ktorá po sviežej jari nabrala na rozmeroch a zeleň siahala do nebeských výšok ako v džungli.

Dýchali sme vlahu a dobrý svieži vzduch, ktorý v betónovom meste nezažijem. Z vinohradov sa ozýval zvuk nášho hlucháňa - bažanta malokarpatského vinohradníckeho, ktorý cupital pomedzi vinohrady a občas nás vystrašil svojim hlasným preletom. Na trávnatom kopčeku nám zapózoval a my sme obdivovali kontúry jeho farebného peria. Intenzívne slnečné lúče vyhrievali naše telá, ktoré boli zohriate už stúpaním do kopca.

Pri vodnej nádrži Vajspeter sme si utreli pot z čela a kochali sme sa malebným vodným zákutím, ktoré bolo vyzdobené popadanými listami zo stromov. Nádrž mi pripomínala horské jazero v hlbokých horách. Nad hladinou sa mihol bleskovým preletom krásne sfarbený rybárik riečny, nazývaný lietajúci drahokam.

Krasňanský trail

Vstúpili sme do lesného chrámu, v ktorom prúdila prírodná klíma sviežeho horského vzduchu. Stúpali sme do mierneho kopca a obdivovali sme pekný les. Započúvali sme sa do zurčiaceho žblnkotu potoka. Krátkym klesaním a následne strmším výstupom sme sa dostali na asfaltovú cestu, ktorou sme sa ocitli pri horárni Krasňany. Stúpali sme na horný technický úsek Krasňanského trailu. Bráško Pišta si užíval jazdu klopenými zákrutami, skokmi, dvojvlnami. Je to vhodné pre hravých jazdcov a tých, ktorí obľubujú technické prvky trate. Tento úsek mi pripomenul slávnu karloveskú slalomku, kde sa v roku 1998 konali preteky v dual slalome, mala som to tam rada.

Úzkym chodníčkom sme prechádzali cez vysokánske kríky, ktoré som cítila na svojom tele, súzvuk s prírodou. Prechádzali sme cez potok a vstúpili sme do kráľovstva veľkých papradí, úchvatný prejazd prírodným skvostom. Obdivovala som zelené papradia, nazývané aj čertove rebrá, a kochala som sa pohľadom na staré stromy s hríbikovými strieškami.

Jazdenie je pocit voľnosti, slobody, nespútanosti a človek na nič nemyslí, vyvetrá si hlavu od každodenných starostí. Sústredí sa na prítomný okamih a do tela prichádzajú endorfíny šťastia.

Svišťali sme kľukatiacim sa chodníčkom, cez mierne korene a potom sme klesali k potoku cez drevený rozpadajúci sa mostík. Ovlažila som sa vodou a kochala som sa pekným prírodným zákutím horskej riavy a popadanými stromami. Na križovatke ciest sme sa napojili na náš cyklochodník. Obdivovala som krásny buk s koreňmi pripomínajúcimi chobotnicu, pokrytý sviežozeleným machovým kobercom. Prejazdom ponad potok bezzásahového územia sme sa dostali na Tri Duby.

Päťbojársky trail

Trail pokračoval pohodovým úsekom, ktorý som si užila. Pri smerovníku pod Chlmcom sme stúpali Päťbojárskym trailom do kopca, z ktorého sme vyšli do tajomného lesa. Popri chodníku boli roztrúsené skaly a staré drevo navodzovalo divoký ráz trailu, ktorý sa kľukatil po vrstevnici. Otvorili sa nám výhľady na malokarpatské lesy a v diaľke sme uvideli vysielač Kamzík. Rastie tu zaujímavá vysokánska kvetena.

Povrch cesty bol štrkový, zjazdili sme jeden kopček, z ktorého sa nám ukázali výhľady na lesy. Zo širšej cesty sme svižným zjazdom prišli na Spariská. Odtiaľ sme pokračovali single trailom, obklopeným vysokánskou trávou, z ktorej vyletúvali vtáky. Prejazdom cez klopené zákruty a technickejším úsekom sme náš príjemný bike trail ukončili v záhradnom posedení Šínweg na Peknej ceste, ktorý je naším obľúbeným víkendovým zastavením. Sedenie pod jabloňou a popíjanie šálky kávy je pre mňa pravým relaxom po dobrom bicyklovaní. Pochutili sme si na vynikajúcich langošoch. Príjemná obsluha, chutné domáce jedlo a pohodová atmosféra.