Konstanz
Konstanz Zatvoriť

Cyklotúra Okolo Bodamského jazera

Väčšinu roka 2019 som pracovne strávil v nemeckom Frankfurte nad Mohanom. Nemohol som sa preto dočkať, až to jarné počasie dovolí a budem môcť vyraziť na cyklotúru okolo Bodamského jazera. O jeho brehy sa Nemecko síce delí aj s Rakúskom a Švajčiarskom, nemecká časť je však najdlhšia.

1 deň
jar – máj 2019
Švajčiarsko, Rakúsko a Nemecko: Bodamské jazero (Bodensee) a Čierny les (Schwarzwald)
bicykel

Pustil som sa do plánovania. Ideálne bude začať v sobotu dopoludnia z nemeckej Konstanze, a potom proti smeru hodinových ručičiek prejsť cez úsek Švajčiarska, popoludní doraziť do rakúskeho Bregenzu a večer sa po vyše 100 prejdených kilometroch ubytovať v nemeckom Friedrischhafene. V nedeľu ma bude čakať „už len“ 80 kilometrov naspať do Konstanze.

Bodamské jazero je v podstate prírodnou vodnou nádržou, do ktorej sa vlieva a z ktorej i vyteká rieka Rýn. Na mapách vyzerá Bodamské jazero ako rybička plávajúca doprava, pričom telo rybičky tvorí tzv. Obersee (Horné jazero). Zadnú vidlovitú plutvu rybičky tvorí na severe Überlinger See a na juhu tzv. Untersee (Dolné jazero).

Hneď na úvod sa musím priznať, že do svojej cyklotúry som nezaradil Untersee. Celú túru by to predĺžilo o pár kilometrov nie práve rovinatým terénom. Chlácholil som sa tým, že Untersee je vlastne samostatným jazerom, ktoré s Obersee spája práve rieka Rýn.

Je začiatok mája, ranný vlak z Frankfurtu do Bazileja odchádza krátko pred šiestou. V Offenburgu prestupujem na regionálny expres do Konstanze. Táto časť trate prechádza cez Čierny les (Schwarzwald), ktorý je výškovo porovnateľný s Veľkou Fatrou. V Konstanzi ma privíta zamračené počasie. Nestrácam čas, hneď si prenajímam bicykel. Od chlapíka v požičovni sa ešte dozviem, že malý hraničný priechod do Švajčiarska pre peších a cyklistov sa nachádza neďaleko železničnej stanice.

Je to však zvláštny deň. Svoje prvé metre na území Švajčiarska takmer oslávim nárazom do obrubníka. Tento zážitok ma však paradoxne upokojí, pripisujem ho eufórii z celého začínajúceho dobrodružstva, ktorú bolo treba krotiť. Viac ma začne znepokojovať mrholenie. Zisťujem, že pršipláštik za pár eur bol nepoužiteľný snáď ešte predtým ako som ho vytiahol z balíčka, po ceste bude teda treba kúpiť poriadny pršiplášť.

Začínam sa tiež zmierovať s tým, že švajčiarska časť trasy okolo Obersee nie je nijako zvlášť esteticky príťažlivá. Má však kvalitné značenie aj povrch, na tomto úseku teda možno oceniť hlavne jeho funkčnosť. Po asi 40 kilometroch vchádzam do Rakúska. Pomyslím si, že tak dnes urobili desiatky ďalších slovenských cyklistov, akurát na opačnom konci rakúskych hraníc. Rakúske cyklistické značenie ma však trocha vycvičí, než prídem do Bregenzu. Kupujem poriadny, pevný pršiplášť a doprajem si prestávku na obed v centre. Kdesi nad Bregenzom sa týčia Alpy, zasnežené údolia a vrcholky, ktoré je však vidno len tu a tam, popod pomerne hustú a nízko položenú oblačnosť.

Onedlho vchádzam do krátkeho bavorského úseku trasy. Aj nemecké cyklistické značenie ma vycvičí, rovnako ako počasie. Na bádensko-württemberskom úseku trasy sa spustí poriadny lejak. Mám však kvalitný pršiplášť a vyčasí sa akurát s mojím príchodom do Friedrichshafenu. Zisťujem, že Friedrichshafen je vlastne Zeppelinstadt, teda mestom, s ktorým sa spájajú začiatky letov vzducholodí známeho konštruktéra.

Na druhý deň zrána vládne pekné slnečné počasie. Prejdem okolo úseku Überlinger See. Ako naberám kurz naspäť do Konstanze, zisťujem, že posledné kilometre aj tak pôjdem popri Untersee. Treba ale stále poctivo priznať, že Untersee neobchádzam celé, len sa popri jeho severnom brehu zveziem do Konstanze.

Okruh okolo Bodamského jazera sa tým uzatvára. Už ma čaká len obed a prechádzka po Konstanzi či po susednom švajčiarskom Kreuzlingene. Začína sa znova zmrákať, stihnem ešte nafotiť také švajčiarske kuriozity ako žlté prechody pre chodcov alebo zanovitý švajčiarsky odpor k „ostrému ß“, napríklad aj v názvoch ulíc. Cesta vlakom do Frankfurtu tentoraz nevedie cez Čierny les (Schwarzwald) a s prestupom v Offenburgu, ale s prestupom v Stuttgarte.

Už teraz však môžem prezradiť, že kvalita a prehľadnosť švajčiarskych cyklotrás ma príjemne prekvapila a začal som tušiť, že namiesto pôvodného nápadu, ktorým bolo spoznať Nemecko, napríklad aj cyklotúrou okolo Bodamského jazera, som vlastne objavil inú aktivitu, ktorou si budem počas najbližších týždňov či mesiacov krátiť víkendy „vo Frankfurte“, a to cyklotúrami okolo najväčších švajčiarskych jazier.