Belianske a Vysoké Tatry od severu, najvyšší bod stúpania od Zakopaného
Belianske a Vysoké Tatry od severu, najvyšší bod stúpania od Zakopaného Zatvoriť

Cyklotúra Okolo Tatier

Tento rok boli plány na leto rôzne, či už lezecké, alebo výjazd bicyklom. Jeden z plánov bol zobrať bicykle a ísť s kamarátom prejsť nejaké dlhšie trasy a horské prechody do Rakúska. Počasie ale dlho odkladalo možný termín odchodu, rovnako aj nešťastná korona, čo prišla na návštevu do Európy. Nakoniec prišiel na rad náhradný program. Musím ale hneď na začiatok povedať, že nebol o nič menej atraktívny a náročný na prechod ako pôvodné plány. Oživil som môj už starší plán, prejsť bicyklom okruh okolo Vysokých Tatier.

vyššia, 4. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
1 deň
leto – 21.08.2020
Podtatranská kotlina (Liptovská kotlina), Tatry, Podtatranská brázda, Podhalie (poľsky Podhale)
  • Najvyšší bod: 1270 m n. m. Cesta slobody pod Štrbským Plesom
  • Najnižší bod: 565 m n. m. Liptovský Mikuláš
Filipská studnička v Ždari, Smokovecká kyselka, Tri studničky
Liptovský Mikuláš (vlak, bus), cestný bicykel
» č.701 Vysoké Tatry (1:25.000)

Liptovský Mikuláš – Liptovské Matiašovce – Huty – Zuberec – Oravice – Vitanová – Hladovka – Suchá Hora – Chocholów – Witów – Kiry – Kościelisko – Zakopané – Lysá Poľana – Tatranská Javorina – Podspády – Ždiar – Tatranská Kotlina – Kežmarské Žľaby – Tatranské Matliare – Tatranská Lomnica – Tatranská Lesná – Starý a Nový Smokovec – Tatranské Zruby – Tatranská Polianka - Nová Polianka – Vyšné Hágy – Tri studničky – Podbanské – Pribylina – Vavrišovo – Liptovský Peter – Liptovský Hrádok – Podtureň – Liptovský Mikuláš

Okruh sám o sebe nie je len prevezenie sa poobede po práci, ale aj tak sme ho trochu okorenili trasou, ktorú sme si dali deň predtým v Turci. Vyšla nakoniec nejako nenásilne na 164 km. To by ale bolo na samostatný článok, čo možno niekedy napíšem tiež. Vrátime sa ale na začiatok dlhého dňa, ktorý sa začal skoro ráno v Martine. Ráno sme prišli autom do Liptovského Mikuláša. Parkoval som na sídlisku pred domom, kde býva sesternica. Tam bol aj náš štart okruhu okolo Tatier. Je piatok, približne 8.30 h, sadáme si na bicykel a vydávame sa v ústrety dlhej trasy, ktorá nás čakala.

Huty

Neubehlo ani 10 minút, pomaly opúšťame centrum mesta a dostávame sa na výpadovku smerom na Huty. Aby bol začiatok trochu okorenený, nielen plánovanou dĺžkou trasy, začína sa z bicykla ozývať podivné praskanie alebo iné zvuky. Nechápal som, čo sa deje, lebo deň predtým išlo všetko ako malo a potichu. Neskôr zvuky prestali alebo som ich menej vnímal. V každom prípade viditeľne nebol žiadny problém a tušil som, že to zase budú robiť buď pedále alebo stredové ložiská. To som ale doriešil až po návrate domov. Po Tatralandiu to bola jazda ešte zastavanou oblasťou. Potom sa dostávame na cesty mimo mesta a čaká nás prvý míľnik trasy, Zuberec.

Cestou, ešte pred príchodom do Nižných Matiašoviec, nám ešte dáva dôvod zastaviť sa na pár fotiek kostol sv. Ladislava. Bol veľmi pekný a bolo by škoda ho len tak vynechať bez fotky. Dlho sa ale nezdržíme, máme ešte pred sebou dosť dlhú trasu. Míňame aj miesto, kde sa začína turistika cez Kvačiansku dolinu. Tam som tiež ešte nebol, ale verím, že sa niekedy vyberiem. Cesta je príjemná, sú momenty, keď je úplne prázdna, žiadne auto. Občas nás ale predbieha vláčik áut. To je ale daň za cestnú cyklistiku. Ako sa blížime na začiatok stúpania na Huty, tak sa otvárajú krásne výhľady na Tatry po pravej strane. Tie nás ale sprevádzajú počas celého prechodu až skoro po Zuberec. Bude to asi tým, že ideme okruh okolo Tatier. Sú to naozaj parádne pohľady aj takto z bicykla.

Stúpanie cez Huty samozrejme nebolo zadarmo. Preto sme si aj trasu zvolili týmto smerom, aby sme ich prešli, keď ešte nebudú unavené nohy. Napriek tomu, že som ich trochu ráno cítil z predchádzajúceho dňa, tak stúpanie prebieha bez problémov. Občas sa ukázal výhľad na Liptovskú Maru, Nízke Tatry, občas ideme lesom a vidíme tak maximálne na seba. Samozrejme, odmenou po každom stúpaní býva zjazd. Ten nás čakal tiež, po dosiahnutí najvyššieho miesta. Smerom na Zuberec pri zjazde nabiehajú prvé kilometre zase rýchlejšie. Ani sme sa nenazdali a stojíme v Zuberci pri predajni, kde sa dá kúpiť zuberecká štrúdľa. Tú sme si nemohli odpustiť, bolo to príjemné doplnenie energie na ďalšie kilometre, ktoré nás ešte čakajú.

Suchá Hora

Zuberec opúšťame cestou na Oravice. Ide zo začiatku cez lúky, ale nemôže to byť všetko také ľahké a pred Oravicami príde na rad aj stúpanie. V lese na kraji zbadáme studničku, tak si dáme krátku prestávku na doplnenie vody do fliaš. Cesta bude ešte dlhá a aj tento deň začína držať nastolený charakter posledných dní, teda horúčavu. Po stúpaní, nás čaká ešte zjazd lesíkom do Oravíc, kde to vyzerá, akoby bola letná turistická sezóna. Tak ona aj je a veľa ľudí dovolenkuje na Slovensku tento rok. Preto množstvo ľudí čaká na otvorenie kúpaliska. Z Oravíc bol pekný zjazd po zrekonštruovanej ceste až do Vitanovej. Nohy si trochu oddýchli, aby vládali na ďalšie stúpanie, ktoré prišlo po tom ako sme odbočili na Hladovku a Suchú Horu. Tu prekračujeme štátnu hranicu a začína sa úsek cesty cez Poľsko. Ako míňame colnicu, tak si spomeniem na čas, keď tu stávali dlhé rady áut na trhy, teraz je tu iný svet. Hraničný priechod je úplne prázdny, len značky informujú, že vchádzame do Poľska. Po príchode do obce Chocholów je na prvej križovatke plno áut a dlhá kolóna naším smerom. Ako sme neskôr zistili, v meste rekonštruujú most a preto sa tvoria kolóny. Tu je výhoda bicykla a na úzkej ceste sa fronta dala ľahko obehnúť po chodníku až po semafor, čo reguluje dopravu.

Zakopané

Keď opustíme obec, tak sa pomaly dostávame do menej zastavanej oblasti. Po okolí je viac vidieť prírodu a vzdialené štíty Tatier. Cesta, po ktorej ideme smerom na Witów, je hlavný ťah na Zakopané. Bola ale teda v celkom zlom stave. Minimálne pre jazdu na cestnom bicykli nie je príjemná, dosť nekvalitný povrch často trasie. Ale aspoň nezaspíme v toľkej doprave, čo je okolo. Pohľad na tatranskú prírodu v okolí ale nepríjemnú časť nahrádza. Ako sa blížime do Zakopaného, tak sa objavujú popri ceste malé koliby, kde sa dá kúpiť syr alebo rôzne obložené syrové taniere. Myslím, že celkom pekne dotvárajú okolitú prírodu.

Neubehne veľa času a sme v blízkosti Zakopaného. Keď som tu bol naposledy, ani som si neuvedomil, že je to také veľké mesto. Zo sedla bicykla to ale človek všetko vníma inak. Prechádzame predmestia a menšie dediny. Ani si to riadne neuvedomím a zrazu vchádzame priamo do centra. Všade množstvo ľudí, ako keby neboli nikde obmedzenia kvôli korone. Niekto chodí s rúškom, niekto nie. V meste sa ale nezdržujeme, maximálne spravím občas dokumentačné fotky, že sme boli aj tu a hľadáme ďalej cestu na Lysú Poľanu. Prechádzali sme nakoniec miestom, kde som dávnejšie pakoval auto, keď som išiel Orliu prť. Celkom to poteší, keď sa, síce len náhodou, ocitnem na mieste, kde to trochu poznám.

Lysá Poľana

Od parkoviska cesta pokračovala priamo a bez záhadných odbočiek. Dostaneme sa na stúpanie, ktoré nás dovedie až na Lysú Poľanu. Na ceste nás míňalo hodne áut, ktoré išli naším smerom. Možno tiež do Tatier, možno mali iný cieľ. Trasa síce mala aj stúpanie, ktoré nebolo úplne zadarmo, ale hlavne bola v peknej tatranskej prírode. Kilometre a aj výškové metre tu ubiehali nejako bezbolestne a rýchlo. Cestou sme sa zastavili pri nejakom penzióne alebo reštaurácii. Bol tu pekný pohľad na Tatry, a preto si to zaslúžilo fotky do zbierky. Náš žalúdok si ale tiež zaslúžil aspoň nejakú tyčinku.

Pomaly sme sa dostali na miesto, kde nasleduje dlhší a luxusný zjazd smerom na Lysú Poľanu. Tým sa dostaneme späť na Slovensko a začne sa trochu oddychovejšia časť okruhu. V prevažnej miere pokračuje zjazd, po nastúpaných metroch z celého dňa sa celkom hodí. Žalúdok dohodol s hlavou plán, že si dáme prestávku v Tatranskej Javorine, v reštike, čo je v ostrej zákrute, keď sa vchádza do Javoriny. Nedalo sa proti tomu protestovať a preto si tu dávame neskorší obed a trochu oddych na doplnenie energie na zostávajúce kilometre.

Prejazd popod Vysoké Tatry

Po prestávke pokračoval dlhý zjazd cez Ždiar až po Tatranskú Kotlinu. Na začiatku bolo ešte kratšie stúpanie na Príslop, ale to sme prešli celkom rýchlo. Odbočujeme na Tatranskú Lomnicu a samozrejme príde mierne stúpanie, aby si telo nemyslelo, že už môže vypnúť. Nohy trochu aj cítia, že zase musia zaberať, ale rýchlo sa dostanem do tempa a pomaly ukrajujeme metre stúpania pred Tatranskou Lomnicou. Je to pre mňa dôverne známa cesta, z výjazdov do Tatier. Prvýkrát je to ale prechod na bicykli. Niekde, ako míňame Starý Smokovec, nás obehlo policajné auto. To by ale nebolo nič nezvyčajné, okorenilo sa to ale tým, že policajtka vytrčila "červený palacinkár", aby nás zastavila. Nechápavo pozeráme, čo sa deje. Po zastavení nás požiadala, či môžeme fúkať. No ako aj Peťo okomentoval, museli sme asi naozaj vyzerať zle, keď nám aj policajtka dala fúkať. Neprekáža, z kofoly sa toho moc nafúkať nedá a aspoň to bolo spestrenie posledných kilometrov.

Cesta popod Tatry je zvlnená, strieda sa zjazd, ale vzápätí stúpanie. Pri odbočke na Štrbské Pleso sme sa na seba pozreli a zhodnotili, že Štrbské Pleso dnes navštíviť nemusíme. Pokračujeme ďalej, aby sme v dlhom zjazde Cestou slobody pomerne rýchlo prešli cez Podbanské až do Liptovského Hrádku. Tu sme si dali plánovanú záverečnú prestávku v pizzerii v Sokolovni. Sesternica ma potom zvozila, že prečo sme jedli, však nám pripravila opečené klobásky a iné veci. No kto to mal vedieť, keď povedala, že bude poobede preč a vráti sa až podvečer. Tak sme na záver mali ešte druhú fázu večere, keď sme krátko u nej posedeli, potom ako sme zbalili bicykle.

Zhodnotenie

Deň ubehol ako voda, nohy poslúchali, aj keď samozrejme bolo v nich cítiť kilometre celého dňa. Prejdených 198 km, nastúpaných 2660 m zanechá na tele nejakú stopu. V hlave ale ostali len pekné spomienky na vydarenú akciu a myšlienka, čo podobné vymyslíme najbližšie.