Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Vriace fórum

Diskusná téma K článku: Reťaz, to je potvora

Diskusná téma K článku: Reťaz, to je potvora

Reťaz slúži na prenos sily otáčania z prevodníkov na pastorky. Reťaz by mala byť v optimálnom prípade vždy čistá a dostatočne namazaná. Najlepšie tak, aby sa všetky jej časti voľne otáčali, ale zároveň, aby sa na ňu nelepili nečistoty. Reťaz sa používaním opotrebováva a vyťahuje. Považujem ju za jeden z najviac opotrebúvaných dielov bicykla.

Tecumseh

Hmm,133 je už veľa 132,8 je ten správny čas,to,že tam trčal ten nit ničomu nevadí,je to kôli tomu že keď to budeš zasa roznitovávať a potom nitovať späť lepšie sa chytí,ale ja radšej používam spojku,je to praktickejšie.

Tigervegetarian

Včera som menil reťaz. Mala presne 133. Dal som novú, rovnakú, Shimano HG (nová mala 132,5). Dnes som si bol zajazdiť, a všetko v pohode. Reťaz som nitoval. Ale mám kúpené aj rýchlospojky, a možno ich neskôr budem používať. Aspoň sa bude dať reťaz ľahko zhodiť, a vyprať. Ináč nitovačku som kúpil najdrahšiu, značky Merida, no nejako sa rozpadáva, takže sa s ňou zle robí, a myslím si že je nanič. Samotné nitovanie bolo ľahké, akurát nit, aj napriek tomu že to bol správny typ, trčal z tej odlamovacej strany asi milimeter. Tak som to vytŕčajúce pre istotu spilníkoval.

Jjano

Pio, neklesaj na duchu, Tvoj článok je dobrý a navyše ma dnes ráno pred výjazdom motivoval na vyčistenie, namazanie a zmeranie reťaze... je v norme :-)

Peter61

Ivan, jjano - pri precitani clanku 22/03/12 som si myslel, ze ten clanok je uplne zbytocny, ze su to samozrejmosti, ktore predsa musi vediet kazdy,kto sa vyda na bicykli viac ako 5,4 km od domu. Obcas vsak kuknem na diskusiu a vidim, ze sa par ludom otvorili očy a tej bicyklovej techniky by sa tu zislo este viac.

Palec hore !

Bdel

jjano- Vobec som to nemyslel posmesne, ak si to tak pochopil, tak pardon. Ten servis mlakou ma ale dojal a to nepatrim medzi leštičov, ktory viac cistia a nastavuju ako jazdia. No vrzganie pedala je pre mna ako technika technicka, nie kozmeticka vada :-) .. Vela ludi povazuje dobry technicky stav bicykla /aj hocicoho ineho/ za dolezity. Tiez som uz dokoncil cyklomaraton s ohnutou patkou, rozbitou prilbou, nefunkcnymi brzdami.. pri tom dazdi, blate, zime.. mi to nerobilo problem /napr. Horal 2008/ Pre mna je vsak bicykel oddych, nie praca, preto sa snazim mat ho v co najlepsom stave. Tych par minut pred a po jazde ma nezabije.

Pio

Pri písaní článku ma ani vo sne nenapadlo, že debata k reťazi nadobudne takéto obludné rozmery. Samozrejme, že každý z nás má k svojmu bicyklu iný prístup. Musím sa priznať, že určite neznášam, keď môj bicykel vydáva rôzne takpovediac abnormálne zvuky. Určite mi vadí, keď puká stred. Alebo pedále. Hlavne keď viem, že to spraví kvapka oleja. K nepríčetnosti ma vytáča neprirodzený zvuk, ktorého zdroj neviem vypátrať. Boli časy, keď som so sebou nosil olejničku a vnucoval som sa spolu bicyklistom, aby som im kvapol olej do kolieska prehadzovačky, lebo mi ten pískajúci zvuk pil krv. Beriem to tak, že na turistiku tiež nechodím v deravých topánkach a po túre ich vyčistím. Uznávam, že v debatách o tlakoch v gumách a podobných špecialitách sa debata trochu viac odtrhla od témy „Dobre namazaná reťaz je radosť bicyklovať“. Hádam poučenie pre budúcnosť nereagovať na témy patriace na možno monotematicky zameranejšie veby.

Jjano

Bdel, menej emócií a viac čítania po iných. Keď napíšem dôkladný servis, tak je to dôkladný servis a nie "stěrače stírají". Keď píšem, že občas premažem, čo treba a že brzdy brzdia a prehadzovačka prehadzuje, tak to neznamená "s vrzgajucou retazou, zle nastavenym saltrom, cinkajucimi kotucmi".

Máme skrátka iný prístup, neviem prečo ironizuješ. Ja sa bicyklom po značnú časť roka živím, nemám čas sa s ním hrať. A tak som sa naučil, že bicykel nepotrebuje až takú dôkladnú údržbu, o akej sa zanietenci bavia v magazínoch a na internetových fórach. Naučil som sa tiež, že keď musíš, tak prejdeš aj 1000 kilometrov s pukajúcim stredom či cinkajúcimi kotúčmi. Naučil som sa, že nemá zmysel počítať gramy, keď nepretekáš. Naučil som sa, že v drvivej väčšine klepanie pedála nie je technická, ale kozmetická vada. Naučil som sa, že to najmodernejšie, najľahšie a najmódnejšie nemusí byť to najlepšie. Naučil som sa, že bicyklovanie prežívam srdcom a pocitmi a nie hľadaním nepodstatných múch a nekonečným bojom proti nim...

Pre mňa skrátka zmysel bicyklovania spočíva v niečom inom, nie v snahe o dokonalý technický stav bicykla.

Bdel

Dokladny servis ála blinkry blikaji, stěrače stírají, dálkové svítí... jjano - zrejme patrime do inej kategorie cyklistov :-). Pre niekoho nie je bicykel len priblizovadlo. Ak mas najazdit rocne 5-10 000 km /priemerny hobby cyklista/, tak si bicykel /ja mam napr. cestny, mtb a "pracovny"/ vypyta viac starostlivosti ako namocenie v mlake. Ked mam ist na 100km vyjazd, nemozem ho cely absolvovat s vrzgajucou retazou, zle nastavenym saltrom, cinkajucimi kotucmi atd atd. Presne ako pise David, jazdu si musim uzit, na turu tiez nepojdes so strkom v topankach a bodliakmi na tricku pod batohom.

Jjano

... ale musím ešte zdôrazniť, že zvyčajne raz za rok (obyčajne v zime) dám bicykle na skutočne dôkladný profi servis typu rozborka-zborka, všetko vyčistia, čo treba pomenia ... to iste zaváži.

Jjano

A to mne veru nejaké to ťukanie nevadí... ako som napísal, intenzívne bicyklujem nejakých 18 rokov, tiež som mal obdobie, úplne na začiatku, keď všetko muselo byť tip-top, rozoberal som, skladal, pucoval, nastavoval... a potom ma to prešlo, asi po roku :-) Brzdy brzdia, prehadzovačka prehadzuje, tak čo riešiť? Teraz mi ťuká niečo v strede, ale keď sa to namočí v nejakej mláke či potoku, tak to prestane... tak načo to opravovať?
Vravím - za 18 rokov som kvôli zlej údržbe nedošiel do ciela iba raz (teda došiel, ale len vďaka tomu, že to bolo na hrebeni a domov som to mal skoro stále dole kopcom :-) To ma presvedčilo, že je efektívnejšie zvyknúť si na ťukania a šúchania, ako stále hľadať, kde je tá kozmetická chyba, ktorá ich spôsobuje... :-)

David Š.

bdel

Je pravda, že ta váhová úspora 1 kilo se týkala konkrétního kola po přestavbě, které jsem měl v ruce (gal + ráfky Tufo) takže je to silně individuální.

jjano
Souhlasím, že kolo má sloužit mně a né já jemu. Ale aby sloužilo, tak musí jako každý stroj být v bezvadném stavu. Řeknu ti, že bych na kole, které vydává nějaký nezdravý zvuk nikam nevyjel, protože jednak bývá ten zvuk předzvěstí větší závady a potom i proto, že bych si to náležitě neužil. Navíc je ten zvuk většinou lehce odstranitelný, když víš kam sáhnout :-). Servis kola není bůhvíjak složitá operace, to jen některé servisy tahají z lidí nekřesťanské peníze. Ale každopádně se shodneme, že je potřeba hlavně jezdit...:-)

Jjano

Axel, neklesaj na duchu. Tiež sa čudujem, čo všetko ľudia na tých bicykloch riešia.
Ročne najazdím pár tisíc kilometrov, ale opis mojej akože "starostlivosti" o bicykle by zrejme niektorých prispievateľov uviedol do mrákot... Moja zásade je: bicykel má slúžiť mne a nie ja jemu. A napriek mojej (ne)starostlivosti, napriek mojej ultravysokej hmotnosti a napriek tomu, že bicykle nijako nešetrím, skôr naopak, oba moje bicykle fungujú takmer bezchybne. Občas dačo klepe a ťuká, ale obyčajne to prestane, aby začalo klepať a ťukať niečo iné. Občas umyjem wapkou, keď idem okolo nejakej umyvárky, občas dačo namažem, problémy riešim až keď nastanú a nie vopred. Raz ročne profi servis.
A od roku 1994 sa mi aj pri takejto "starostlivosti" stalo iba raz, že by som kvôli poruche nedošiel tam, kam som chcel. Osobne si myslím, že väčšina ľudí to so starostlivosťou o bicykel preháňa. Treba jazdiť a nie bicykel čičíkať :-)

Axel

Asi prestanem pisat cykloclanky, ked tu tak vidim machrov... :-D
Moj bike uz neni ziadny teenager, som minimalne 4. majitel, no peniaze do neho idu len fakt na nevyhnutne veci. Minuly rok som vymenil komplet ozubenie (chcel som lahsie prevody), teraz sedlo (zodral som ho) a predvcerom nove brzdove "gumicky" za batovskych 99 centov.
Na mazanie mam doma pixlu socialistickej hydraulickej vazeliny a v prirucnej kapsicke minisprej WD40.
Kolesa hustim podla citu (sadnem a poskusam, ci dobre "peruje").
Hygiena bud za domom hadicou alebo cestou z vyletu zajdem do rucnej autoumyvarky.
Je ale pravda, ze jazdim pre radost a nie pre sportove vykony, kde by ma asi nejake to kilecko, milimeter, hektopaskal alebo matematicke vypocty sklonu sedlovky stvali... :-D

Bdel

s tou hmotnostnou usporou to nemusi byt take vyrazne. Alca s galuskami ma 2,1 kila, moje zapletene kolesa /author helium+xt+dt revo/ + duse maxxis flyweight + plaste maxxis minotaur asi 2,5. Jazdne vlastnosti neviem porovnat, galdy na mtb som nejazdil.

David Š.

add galusky: na MTB se galusky normálně používají, jen jejich většímu rozšíření brání cena. Ta se pohybuje kolem 1500/kus plus speciální k tomu určený ráfek, který taky není grátis. Hlavně jsou vidět ve SP MTB XC. Váhová úspora na celém kole je kolem 1kg. Osobně si myslím, že to má smysl na 3 km okruhu při závodech XC, kdy v případě defektu do servis zóny doběhnu a honím sekundy. Ale v lese x - km od civilizace, abych se bál, že mi to někde prdne a improvizoval opravy...to asi ne. Takže si každý musí zvolit, jestli mu to kilo stojí za ty prachy: cyklovape.cz/…/zapletena-kola…

Pridaj reakciu

Pridaním diskusného príspevku súhlasíte s podmienkami použitia hiking.sk.

Vriace fórum